Efter upprepade attacker på får i Molstaberg behövs skyddsjakt på de skadegörande vargarna anser Svenska Jägareförbundet. Foto Magnus Rydholm

Vill ha skyddsjakt på Molstabergsvargarna

Svenska Jägareförbundet står 100 procent bakom ordförande LRF Mälardalens krav på omedelbar skyddsjakt på varg som nu återkommande angriper får i Molstaberg.

2018-05-05

Redan efter onsdagens vargattack då femtiotalet får dödades eller tvingades avlivas borde ansvariga myndigheter agerat. Natten till lördag hände det igen med en ny vargattack. Denna gång dödades minst tio får.

Svenska Jägareförbundet bedömer att skyddsjakt på reviret är rimligt och att beslut borde tas snarast.
– Tyvärr kommer nog inte vargarna att sluta ta sig in i fårhagar eller ge sig på andra tamdjur. Det är fruktansvärt att de drabbade ska behöva uppleva dessa tragedier gång på gång, säger generalsekreterare Bo Sköld i en kommentar.
– Förbundet ställer gärna upp och stödjer organiserade samt genomförande av en kommande skyddsjakt, avslutar  Bo Sköld.

Ordförande i Jägareförbundet Stockholm Olof Lublin håller med.
– Vargen ställer ofta till problem där den dyker upp, förvaltningen måste vara adaptiv och effektiv, säger Olof Lublin.

Svenska Jägareförbundet förutsätter att länsstyrelsen Stockholm agerar skyndsamt i frågan och att skyddsjakten kan starta så snabbt som möjligt. Utvecklingen är oacceptabel i Molstaberg.

Bo Sköld
Generalsekreterare Svenska Jägareförbundet