Uttalande: Framtiden ser ljus ut

Under Svenska Jägareförbundets årsstämma i Kiruna har förbundet tagit beslut om nya strategiska mål. Dessa mål lägger grunden för en positiv och ljus framtid för den svenska jakten och viltvården.

2018-06-04

Svenska Jägareförbundet står inför många utmaningar inom jakten och viltförvaltningen. Förbundet tror på medlemmarnas och personalens kunskaper och förmåga möta utmaningarna. Med vår långa historia, vår kompetens och våra breda erfarenheter kommer vi stärka vårt inflytande över viltförvaltningen i Sverige.

De nya strategiska målen ger förbundet möjligheter att sätta viltets förutsättningar i centrum samt utveckla jakten och viltvården – både på kort och lång sikt.
Ett aktivt samarbete med andra organisationer och intressen ska utvecklas och bli långsiktiga.

Utgångspunkten för den svenska viltförvaltningen är att den beslutas regionalt och lokalt. Viltförvaltningsdelegationerna behöver därför få ett starkare mandat och en tydligare roll.

Tillsammans ska förbundet även göra medlemskapet bättre och tydligare. Vi ska växa i storlek. Vi ska utveckla vår kommunikation och digitala verktyg för att stärka medlemmarnas engagemang och underlätta viltförvaltningen.

Svenska Jägareförbundets medlemmar generar varje år omfattande samhällsnyttor. Många fler i samhället ska förstå vilka positiva värden jakten och viltvården innebär för såväl människa, djur, natur som samhälle.

I vårt urbaniserade och digitaliserade samhälle behövs en organisation som Svenska Jägareförbundet – en stor enig folkrörelse som arbetar för viltets och jaktens bästa.
Därför ser vi ljust på framtiden.

Gemensamt uttalande från årsstämman i Kiruna 2018-06-03