Välkommen utredning om mörkersikten - Svenska Jägareförbundet

Förbundsnyhet

Välkommen utredning om mörkersikten

Regeringen har idag gått ut med en remiss om ändringar i jaktförordningen som skulle underlätta för olika tekniska hjälpmedel för att bedriva vildsvinsjakt under natten. – Vi välkomnar detta. Det finns behov av en översyn, säger generalsekreteraren Bo Sköld.

2018-06-08

Regeringen vill att det ska bli tillåtet att använda bildförstärkare, termiska sikten och rörlig belysning vid jakt efter vildsvin i mörker.
– Förr oss finns ett antal kriterier som måste uppfyllas för att vi ska tillstyrka ändringen. I grunden handlar det om etik och säkerhet i jakten. Så frågan handlar inte bara om att få effektivitet i vildsvinsförvaltningen, den berör andra saker också. Förbundet kommer nu att ta ställning till remissen efter att ha förankrat frågan internt, säger Bo Sköld.

– Men det absolut vikigaste för att effektivisera vildsvinsförvaltningen är avsättningen för jägarna till ett klimatsmart viltkött. Vi ser fram emot ministerns förslag till småskalig försäljning av vildsvinskött, säger Bo Sköld.