Svenska Jägareförbundet anser inte att debattprogrammen hjälper till att förklara komplexiteten kring vargförvaltningen. Foto Mostphotos

Därför vill vi inte delta i debattprogrammet

På torsdag visar SVT teveprogrammet Opinion och en av frågorna som diskuteras är vargen. Svenska Jägareförbundet har under årens lopp aktivt deltagit i flera program. Men förbundet anser inte att dessa på något sätt speglar den upplevda frustrationen, de problem som till facto uppstår, den komplexitet frågan innehåller och därmed vargförvaltnings tillkortakommanden.

2018-12-05

Istället verkar debattprogrammen främst ha som ambition att visa upp de mest verklighetsfrämmande åsikterna och öka polariseringen.
Vargen är tyvärr en av de mest polariserade samhällsfrågorna, där förvaltningen inte fungerar på det sätt som riksdagen har beslutat och som Högsta förvaltningsdomstolen prövat.

Detta tycker Svenska Jägareförbundet är mycket bekymrande, eftersom de människor som drabbas inte får den centrala position i debatten som de måste ha.
Vargproblematiken är inte främst en fråga om biologi, utan mer en fråga om sociologi. Den måste ta sin utgångspunkt från  de människor som lever med rovdjuret och deras situation. Att göra det omvända och hävda att de ska anpassa sig till vargen är kontraproduktivt.
Svenska Jägareförbundet har arbetat i många år för att minska polariseringen och få en långsiktig och förutsägbar vargförvaltning på plats. Detta är vårt huvudfokus just nu.
Därför anser vi att deltagande i debattprogram – där målet sällan är att hitta konstruktiva lösningar – är direkt kontraproduktivt för både människa, varg och en långsiktigt förutsägbar vargförvaltning.

Förbundet bojkottar inte SVT utan debattformen när man diskuterar en komplex och för många människor viktig fråga.