Foto: Mostphotos

Ikväll debatterar förbundet varg i Aktuellt

Under måndagskvällen deltar Svenska Jägareförbundet i TV-programmet Aktuellt. Ämnet är varg. – För oss är det viktigt att delta och driva jägarnas frågor i seriösa sammanhang. Aktuellt är ett sådant, säger Gunnar Glöersen, rovdjursansvarig i förbundet.

2018-12-17

För någon vecka sedan sade Svenska Jägareförbundet nej till att delta i ett debattprogram där ytterligheter från båda sidor tussas ihop för att skapa underhållning istället för att sakligt diskutera och finna lösningar för vargförvaltningen.
Under måndagskvällen deltar förbundet i Aktuellt och diskuterar varg och vargjakt.

– SVT har valt att titta närmare på skillnaden mellan Norge och Sverige. I Norge jagar de varg i vinter och i Sverige gör vi det inte. Från förbundets perspektiv är det helt centralt att vi i Sverige inte bara beslutar om vargförvaltningen.
Vi måste också politiskt driva och genomföra den också, säger Gunnar Glöersen.
Han berättar att människorna som lever med djuren måste stå i centrum för att skapa trovärdighet för statens förmåga att klara av uppgiften.
Ett viktigt instrument för att skapa trovärdighet är en långsiktig förutsägbarhet för de som påverkas av rovdjuren.

– Detta har staten misslyckats med. Man måste ta hänsyn till både människa och varg. Inte bara vargen. Det självklara första steget hade varit att ha en vargjakt varje år. Ibland med större tilldelning och ibland med mindre,  säger Gunnar Glöersen.
Måndag den 17 december klockan 21.00 börjar inslaget i Aktuellt. Medverkande från förbundet är ordföranden Torbjörn Larsson.