Förbundsnyhet

Foto: Mostsphotos

Vi ser fram emot ett bra samarbete med den nya regeringen

Efter en mandatperiod lämnar Sven-Erik Bucht posten som landsbygdsminister. In kommer istället Jennie Nilsson, från Halland. – Svenska Jägareförbundet har haft en bra samverkan med den förra landsbygdsministern och regeringen. Det hoppas vi kunna ha med den nya landsbygdsministern också, säger Torbjörn Larsson, ordförande.

Nya landsbygdsministern Jennie Nilsson

2019-01-21

Sett ur ett helhetsperspektiv har samarbetet med den förra regeringen varit bra och givande. Diskussionen med den förre landsbygdsministern Sven-Erik Bucht har fungerat mer än väl.

– Det tar alltid tid att få igång samarbete och dialog med en ny regering och en ny minister. Men det fungerade utmärkt med Sven-Erik Bucht. Så från mitt perspektiv vill jag passa på att tacka honom för allt arbete han gjort för jakten i Sverige. Samtidigt hoppas jag att vi kan få lika bra dialog med Jennie Nilsson, säger generalsekreterare Bo Sköld. Vi ser fram emot att få fortsätta diskussionen om hur vilt- och jaktfrågorna i Sverige kan utvecklas med den nya regeringen.

Landsbygdsministern är den minister som förbundet har mest kontakt med, även om det förkommer en viktig dialog med andra departement också.

– Vi hoppas även att vi får igång en bra dialog med den nya miljöministern Isabella Lövin, samt med statsrådet Hans Dahlgren, eftersom det finns ett antal EU-frågor som måste hanteras, säger Bo Sköld.