Som ett redskap för att skapa kännedom om jakt och få med fler kvinnor har Jägareförbundet gjort en film om den verksamhet som bedrivs inom nätverket JAQT. Foto: Madeleine Lewander

JAQT lockar med ny film

Antalet kvinnor som jagar ökar. Idag är 7 % av alla jägare kvinnor. - Svenska Jägareförbundet vill öka antalet kvinnliga medlemmar. Som ett redskap för att skapa kännedom om jakt och få med fler kvinnor har vi gjort en film om den verksamhet som bedrivs inom nätverket JAQT, säger Josefina Höglin, Nationell samordnare för JAQT.

2019-03-06

För att få fler kvinnor att börja jaga behöver vi skapa förutsättningar för detta. JAQT finns runt om i landet. I den här filmen berättar vi mer om JAQT och hur nätverket kan vara ett stöd för dig som är kvinna i jakten. Runt om i landet finns flera aktiva JAQT-nätverk som arrangerar aktiviteter för kvinnliga jägare.
- Fler kvinnor behöver känna till vad JAQT är. Alla behöver inte detta, men alla är välkomna. Den här filmen ger en liten inblick i vad vi gör i nätverket och förhoppningsvis kan den locka nya kvinnor. JAQT gör ett bra jobb idag vilket de ökande medlemssiffrorna för kvinnor visar, men vi vill nå ännu längre, säger Josefina Höglin.
Den 31 december 2018 hade Jägareförbundet 13 659 kvinnliga medlemmar. Det var en ökning med 525 kvinnor jämfört med föregående år.
Målet i verksamhetsplanen är att öka antalet kvinnliga medlemmar med 12 procent till 2020.