Förbundsnyhet

Jägareförbundet vill erbjuda de lantbrukare som ej har ett aktivt stöd, hjälp att skydda sina grödor och samtidigt tillgängliggöra ett fantastiskt klimatsmart kött. Foto: Mostphotos

Förbundet vill minska vildsvinsskadorna

Svenska Jägareförbundet erbjuder jaktlig hjälp för att skydda lantbrukares grödor när vildsvinen söker föda. Vi vet att det under våren och sommaren kan behövas lite extra stöd om man inte redan har ett aktivt jaktlag på markerna.
– Vi vill erbjuda de lantbrukare som ej har ett aktivt stöd, hjälp att skydda sina grödor och samtidigt tillgängliggöra ett fantastiskt klimatsmart kött. Därför drar vi igång Vildsvinshjalp.nu, säger generalsekreterare Bo Sköld.

Allt som lantbrukaren behöver göra är att be om hjälp via webbsidan vildsvinshjalp.nu. Då kommer förbundet se till att en jägare kommer att jaga vildsvin på åkrarna. Foto: Erik Mandre/Mostphotos

2019-04-27

När enskilda lantbrukare får sina grödor uppbökade kan det innebära ekonomiska konsekvenser. Samtidigt kan de nattaktiva vildsvinen vara svåra att fälla eller skrämma bort.
– Eftersom Svenska Jägareförbundet tycker att vildsvinet är en resurs anser vi att djuret fått ett oförtjänt dåligt rykte. Mediabilden visar sällan eller aldrig något positivt om djuret. Vi vill förändra den bilden. Därför satsar vi nu på att organisera jägare som kan hjälpa problemdrabbade lantbrukare, säger Bo Sköld.

Genom att skapa Vildsvinshjalp.nu ska en organisation av jägare finnas redo att vakta skadekänsliga grödor. Allt som lantbrukaren behöver göra är att be om hjälp via webbsidan vildsvinshjalp.nu. Då kommer förbundet se till att en jägare kommer att jaga vildsvin på åkrarna.
En av de viktigaste anledningarna till att Jägareförbundet vill ändra mediabilden av vildsvinet hänger ihop med att allt vilt ska förvaltas etiskt och hållbart.
– Vildsvinskött är både gott och klimatsmart. Men det blir väldigt svårt att få människor att köpa köttet om vildsvinet inte kopplas ihop med något positivt. För jägarna är det helt avgörande – ur ett etiskt perspektiv – att fällda djur tas tillvara. Men det blir väldigt komplicerat för jägarna att hålla ett högt jakttryck om de inte får avsättning för köttet när den egna frysen är full.

Bo Sköld menar att satsningen på att hjälpa lantbruket ska fylla flera viktiga funktioner.
– Det mest centrala är att minska skadorna som vildsvinen orsakar. Det andra är att stå upp för en hållbar och etisk viltförvaltning. Det tredje är att öka samarbetet och förståelsen mellan jägare och lantbrukare, samt visa att vi klarar av att förvalta vildsvinen på ett klokt och långsiktigt sätt.
Svenska Jägareförbundet hoppas att satsningen tas emot på ett positivt sätt och att samarbetet med lantbruket kring vildsvinen blir ännu bättre.
– Varken lantbrukarna eller jägarna klarar av att minska vildsvinsskadorna själva. Men jobbar vi tillsammans finns det goda möjligheter. Vildsvinshjalp.nu är vårt sätt att visa att vi vill hjälpa till, säger Bo Sköld.