Förbundsnyhet

Mer klimatsmart kött än viltkött finns inte! Foto: Lena Runer

Grilla vildsvin till helgen!

Vill du äta hållbar, ekologisk och klimatsmart kost? Då blir det vildsvinskött alla gånger.

Foto: Mostphotos

2019-05-01

Viltkött innehåller 100 procent natur. Inga tillsatser, antibiotikafoder, levandetransporter eller konstigheter. Naturligt ekologiskt helt enkelt.
Priset för vildsvinskött är billigare än för annat viltkött. Varför? Jo för ännu har inte alla upptäckt vildsvinsköttet, eller är osäkra införa att tillaga ett relativt nytt vilt i vår svenska fauna.

– Hur smakar vildsvin? Det smakar mer vilt än fläskkött, men när du tillagar vildsvin kan olika tillbehör ge köttet vilken smakriktning som helst; till exempel american style – med bakpotatis, BBQ-sås, rostad majskräm och picklad rödlök. Eller varför inte asiatisk smak, säger Christina Nilson-Dag anvarig för viltmat på Svenska Jägareförbundet.
På bilden finns en hamburgare av vildsvinskött och klassiska tillbehör. Den rostade majskrämen till grillat vildsvin är enkel att göra. Rosta två burkar majs i en stekpanna. Häll på 2 dl grädde och låt koka ihop. Mixa den slät och rör ner 2 klickar smör och lite salt på slutet.
Många fler viltrecept hittar du på Viltmat.nu

– Var köper du vildsvinskött? Kolla närmaste vilthanteringsanläggning/viltbutik. Eller be din livsmedelsbutik ta hem – ifall de inte redan har. Men det ska vara svenskt vildsvin. Jägareförbundet vill att det ska bli tillåtet att köpa kött direkt från en jägare. Då blir det ännu lättare att få tag på köttet, säger Christina Nilson-Dag

Fram med grillen – på med vildsvinkött! Från naturen till tallriken.