Jägare med hagelgevär i skog.

Den 1 och 2 juni genomförs Jägareförbundets årsstämma. Är du medlem kan du ta del av alla motioner här på Jägareförbundets hemsida. Foto: Madeleine Lewander

Årsstämman 2019 med val av stadgar och och ny styrelseledamot

På lördag den 1 juni drar Jägareförbundets årsstämma igång på Öster Malma vid Jägareförbundets nationella kansli i Södermanland. Stämman ska under två dagar bland annat fatta beslut om 26 motioner från medlemmarna.

Som ny kandidat till förbundsstyrelsen föreslås Mikael Samuelsson från Arvidsjaur. Foto: Birgitta Isaksson

2019-05-29

Svensk Jakt följer stämman under båda dagarna.

Förbundsstyrelsen lägger bland annat fram ett förslag om stadgeändring till stämman. Förslaget innebär i stort att medlemmen ska vara medlem på alla nivåer, alltså i krets, länsförening och förbund. Förslaget väntas väcka debatt under stämman.

Svenska Jägareförbundets ordförande väljs på ett år. Valberedningen har föreslagit omval av Torbjörn Larsson.

Förbundsledamot Torbjörn Lövbom har avsagt sig omval. Som ny kandidat till förbundsstyrelsen föreslås Mikael Samuelsson från Arvidsjaur. Mikael har jagat sedan barnsben och tycker att jakten med hund är en väsentlig del av jakten.

- Att bevara och utveckla den svenska/nordiska jakttraditionen är viktigt för mig, säger Mikael Samuelsson.
I Svenska Jägareförbundet har Mikael varit verksam på kretsnivå från mitten av 1990-talet med något avbrott. Han blev invald som ledamot i Jägareförbundet Norrbotten 2008 och varit ordförande de senaste åren fram till stämman nu i våras.
- Om jag blir invald i förbundsstyrelsen kommer jag kunna bidra med det jag har lärt mig under åren av både förtroendevalda och tjänstemän om sakfrågorna och förbundet samt erfarenheterna och kontakterna från möten med andra intressen och aktörer där jag haft förmånen att företräda viltet, jägarna och jakten.
- Engagemanget och viljan att påverka både förutsättningar för och hur jakten genomförs idag, men framförallt imorgon med en förståelse för att landet är stort och att de jaktliga förutsättningarna och utmaningarna skiljer sig åt, menar Mikael Samuelsson.

Förbundsstyrelsens ledamöter väljs för en tid av två år med fyra ledamöter vart annat år och fem ledamöter vart annat år.

Ledamöter norra valregionen

• Anders Iacobæus vald t o m 2020
  • Torbjörn Lövbom vald t o m 2019 (har avsagt sig omval)
  • Peter Eriksson vald t o m 2019 (valberedningen föreslår omval)