Förbundsnyhet

Mässan pågår 6–8 Juni och är öppen 9–17 (16 på lördagen) Ni finner Svenska Jägareförbundet i monter 708. Foto: Elmia AB

Jägareförbundet pratar vilt på SkogsElmia

Den 6-8 juni startar SkogsElmia, under tre dagar är det full aktivitet i skogarna kring Bratteborg några mil söder om Jönköping.
– Svenska Jägareförbundet finns där för att prata om vad vi jobbar med och naturligtvis lämna tips om hur man kan viltanpassa sitt skogsbruk, säger Mariana Skogslund, regionchef.

2019-05-20

SkogsElmia är Nordens ledande skogsmässa och senast var det cirka 25 000 unika besökare! Mässans tema i år är SKOGSÄGANDE och där ett viktigt delområde är just Natur, Vilt och Sociala värden.
– Vi tycker detta är ett utmärkt tillfälle att träffa många skogsintressenter och prata om viltförvaltning och foderskapande åtgärder, säger Mariana Skoglund, regionchef.
– Vi är på plats med personal under hela mässan. Här kan besökaren diskutera skogsbruk i stort och smått, få tips och råd i lugn och ro med fokus på just sitt skogsbruk utan industriella synpunkter. Därför vill vi finnas på plats och informera om jakt och viltförvaltning, säger jaktvårdskonsulent Jerker Andersson.
– Eftersom Svenska Jägareförbundet arbetar med kunskap och fakta är denna arena intressant för oss. Här kan vi nå ut med information kring hur vi arbetar och hur vi diskuterar kring viltförvaltning till delvis en ny målgrupp. Samtidigt vet vi att många inom skogsbruket också är jägare vilket brukar leda till intressanta diskussioner.
Eventuella skador i skogen beror sällan bara av en sak, det är mer komplext än så. Därför tror förbundet att montern kommer locka till diskussioner kring det sydsvenska skogsbruket och förvaltningen av klövviltet.
– Nytt för i år är att vi kommer delta i Eventtältet under fredag och lördag med föredraget ”Viltstam och Huvudstam” där Jesper Einarsson under 30 minuter gör en återblick i viltstammarnas utveckling och vad som väntar i framtiden, säger Jerker Andersson.