Förbundsnyhet

Varför skjuts inte fler vildsvin? undrar de som fått sina grödor uppbökade av vildsvinen. Foto: Mostphotos

Om fler äter vildsvin – ökar jakttrycket!

Varför skjuts inte fler vildsvin? undrar de som fått sina grödor uppbökade av vildsvinen. Varför äter inte fler vildsvinskött? undrar jägarna.

2019-05-03

Är du själv en av dem som ännu inte provat att laga vildsvin? I så fall, dags att prova.
– Den främsta anledningen till att vi jagar vildsvin är för att kunna ta vara på det fantastiska kött som vildsvin ger, säger Christina Nilson-Dag, ansvarig för viltkött på Svenska Jägareförbundet.
Om efterfrågan på vildsvinskött är liten saknas incitament för jägarna att jaga när den egna frysen är fylld.
 – Vi jägare jagar etiskt. För oss är tillvaratagandet av bytet helt centralt, så enkelt är det. Att fälla ett djur för att gräva ned det är inget vi gör. Så för att hålla vildsvinsstammen på en lagom nivå, måste fler äta vildsvinskött. Då ökar också intresset för oss jägare att jaga vildsvin, förklarar Christina Nilson-Dag.
Idag har många upptäckt att viltkött är klimatsmart. Men fler borde berätta om hur naturligt det är att äta av naturens resurser, av överskottet? För det kommer nya kultingar hela tiden.
– Idag fälls cirka 100 000 vildsvin i Sverige årligen, en fantastisk resurs som vi vill att fler ska få smaka på. Precis som att plocka svamp och bär i naturen. Det kommer nya. Vi tar bara räntan av vad naturen skapar, men vi sparar kapitalet.
Vildsvin lever fritt i skog och mark. Allt vildsvinskött som säljs är trikintestat. Det är dessutom hållbart, hälsosamt och innehåller inga tillsatser som t ex antibiotika.
Visste du att viltkött hamnar överst på listan i WWF:s köttguide med hänsyn till klimatpåverkan, biologisk mångfald och utan användning av kemiska bekämpningsmedel. Så om du vill äta nyttigt och klimatsmart kött är valet enkelt.
– Vi jägare är beredda att fälla fler vildsvin – om de landar på din tallrik, säger Christina Nilson-Dag