Fyrhjulingen gav 90 000 kronor till kampanjen - Svenska Jägareförbundet

Förbundsnyhet

90 000 kronor till Jägareförbundets kampanj "Rädda älgen". Foto: Allan Wallberg / Mostphotos

Fyrhjulingen gav 90 000 kronor till kampanjen

En helt ny fyrhjuling och en kombivagn till ett sammanlagt värde av 121 000 kronor gick under klubban på Tradera.
– Priset blev 90 000 kronor till Rädda älgen. Eller två miljoner tvåhundrafemtiotusen tallfrön, säger Magnus Rydholm på Svenska Jägareförbundet.

2019-09-09

Svenska Jägareförbundets kampanj Rädda älgen har framför allt två mål. Det första handlar om att säkerställa att älgförvaltningen även i framtiden ska vara lokal och regional. Det andra om skogen ska återbeskogas med rätt trädslag. Tall ska med andra ord planteras på de marker där det ska vara tall.
Alla som vill kan vara med att stödja arbetet.
Den första stora auktionen, som samlar in pengar till kampanjen, gällde en fyrhjuling från Stels och en kombivagn. Det sammanlagda värdet på produkterna är 121 800 kronor. När tiden för auktionen gick ut på Tradera hade högsta bud kommit från Anders Graf i Ytterby.
– Jag är ny som jägare. Tog jägarexamen i våras och har därefter varit på skjutbanan riktigt mycket. Jag har nytta av en fyrhjuling även i mitt arbete med plattsättning, snöskottning och annat..
Han tycker Kampanjen är helrätt.
– Naturen är viktig och vi ska bruka den på rätt sätt. Jag ska nog gå in och bli tallfadder också, säger Anders Graf.
Budet som vann var på 90 000 kronor.
Om man köper tallplantor så räcker pengarna till 12 857 stycken. Väljer man istället att köpa tallfrön räcker pengarna till cirka 2 250 000 frön.
– Det är väldigt många jägare som stödjer kampanjen på olika sätt. Ett sätt är att vara med i auktionerna som kommer att hållas. Då kan vi hålla liv i debatten om älgens förutsättningar som idag är bekymmersamt. Alla pengar som vi får in går till tallar som i sin tur gynnar älgen, säger Magnus Rydholm.