Förslag på nya jakttider ut på remiss - Svenska Jägareförbundet

Förbundsnyhet

Naturvårdsverkets förslag om nya jakttider innehåller många förändringar. Foto: Mostphotos

Förslag på nya jakttider ut på remiss

Nu har Naturvårdsverket presenterat sitt förslag på nya jakttider. Det innehåller många förändringar.
– Vi har varit med i hela processen och arbetat för att få in Jägareförbundets åsikter i förslaget. När jag ser remissförslaget innehåller det mer positiva än negativa saker, säger riksjaktvårdskonsulent Daniel Ligné.

2019-12-17

Vilka tider som vilt får jagas är oerhört viktigt ur många olika perspektiv. Därför har Svenska Jägareförbundet lagt ner ett stort arbete för att kunna ha konkreta och relevanta inspel till Naturvårdsverket.
Nu går del 1 ut på remiss. Denna handlar om däggdjuren. Del två, som rör fåglarna, kommer i början av 2020.
– I alla stora processer där många olika organisationer deltar får man aldrig igenom allt man vill. Men när jag summerar de saker som vi tycker är positiva och de som vi inte gillar är en stor majoritet åt det positiva hållet, säger Daniel Ligné.
Förslaget kommer nu gå på en snabbremiss inom Jägareförbundet.
– Vi kommer att analysera varje del och se hur detta påverkar jakten. Bland annat utifrån forskning, fakta och jaktetik. Jag kommer därför vänta med att kommentera detaljer tills organisationen har sagt sitt. Eftersom frågan är så viktig för oss är det extra viktigt att föreningsdemokratin är det som styr våra vägval, säger Daniel Ligné.
När sedan Naturvårdsverket har gått igenom alla inkomna remissvar (dessa ska lämnas senast den 16 februari) kommer generaldirektör Björn Risinger i juni att underteckna verkets förslag, som sedan går till regeringen för beslut.
– Det är ännu osäkert ifall regeringen också kommer att skicka förslaget på remiss. Så det kan ske förändringar ända fram till att den politiska nivån har bestämt sig.
– Tanken är att de nya jakttiderna ska börja gälla från jaktåret 2021/2022, säger Daniel Ligné.