Jägareförbundet vill halvera vargstammen

”Halvera vargstammen, i ett första skede”.
Det tydliga beskedet lämnade Svenska Jägareförbundets ordförande Torbjörn Larsson under onsdagens vargseminarium i riksdagens andrakammare.

2020-02-12

Åhörarna på seminariet fick lyssna till många olika organisationer, myndigheter och politiker. Men de kunde inte missa att Svenska Jägareförbundet kräver kraftfulla åtgärder för att vargförvaltningen ska börja fungera.

Torbjörn Larsson var tydlig med vad han vill se för beslut från politikerna.

1. Koncentrationerna i vargstammen måste minska
  2. Vargstammen måste halveras – i ett första steg. Förbundet vill ha så få vargar som möjligt – maximalt 150 individer
  3. Reglerna runt skyddsjakten måste ändras så det blir enkelt att få skyddsjakt på vargar som tar tamdjur och hundar
  4. Vargförvaltningen ska beslutas lokalt i Viltförvaltningsdelegationerna. De måste få tydligare roll och mandat att göra detta.