Det behövs en hel del förändringar för att komma till rätta med de problem som finns. En del är enkla att åtgärda, andra svårare, säger Torbjörn Larsson. Foto: Lillian Tveit/Mostphotos

Dags att halvera vargstammen

– Minska koncentrationerna genom licensjakt och säkerställ att skyddsjakt kan genomförs snabbt på de vargar som ställer till problem, kräver Svenska Jägareförbundets ordförande Torbjörn Larsson.

2020-04-02

Det finns en otålighet och tydlighet bakom Torbjörn Larssons krav på en förändrad vargförvaltning.
– För sju år sedan bestämde det högsta beslutande organet i Sverige – riksdagen – hur vargarna skulle förvaltas i Sverige. Det var ett ganska bra beslut som innebar sänkta koncentrationer och en tydlig begränsning av antalet vargar. Under sju års tid har vi sett att myndigheterna inte verkställer beslutet, säger Torbjörn Larsson.

Han tycker det är mycket märkligt att myndigheterna tillåts obstruera mot ett riksdagsbeslut, utan att politiken reagerar.
– Det behövs en hel del förändringar för att komma till rätta med de problem som finns. En del är enkla att åtgärda, andra svårare. Men att det är svårt, ska inte stoppa politiken och myndigheterna från att försöka.

Svenska Jägareförbundet vill se följande åtgärder:

• Politiken behöver ta tillbaka frågan och säkerställa att riksdagsbeslutet verkställs, alternativt fatta ett nytt beslut.
  • Minska koncentrationerna i vargstammen genom att halvera vargstammen i ett första skede. Så få vargar som möjligt, maximalt 150 djur.
  • Skyddsjakt ska beviljas snabbt på problemvargar. Det vill säga redan vid första angreppet på jakthundar eller oskygga vargar som oroar de som lever med djuren.
  • Säkerställ att den regionala nivån, länsstyrelserna med viltförvaltningsdelegationen, har möjligheter att påverka sin situation genom tydliga mandat.

– Dessa åtgärder behövs för att skapa förtroende för statens förmåga att hantera vargstammen. Dagens situation skapar grogrund för illegal jakt, vilket är helt förkastligt. Vargen ska förvaltas genom laglig jakt – inget annat, säger Torbjörn Larsson.