Förbundsnyhet

Foto: Pernilla Civilis / Mostphotos

Påskhälsning

Året 2020 kommer definitivt att ha en framträdande plats i historieböckerna. Coronapandemins framfart över jorden lämnar ingen opåverkad och nyhetsrubrikerna är oftast nattsvarta. Samtidigt gäller det att lyfta fram de ljusglimtar som faktiskt finns där ute. Många arbetar hårt för att bota och mildra krisen. Civilsamhället mobiliserar för att stötta och runt om i världen ser vi exempel på hur enskilda och organisationer finner nya lösningar för att hantera krisen.

2020-04-09

Svenska Jägareförbundet är påverkat i högsta grad. Vi har liksom många andra i samhället tragiskt förlorat medarbetare kollegor och vänner. Förbundet har kraftigt begränsat mycket av den planerade verksamheten såsom möten och utbildningar. Vi har tillfälligt stängt ner restaurangen på Öster Malma och många i personalen arbetar i dagsläget hemifrån. Våra förtroendevalda och våra många föreningar runt om i landet har stuvat om i sina kalendrar, skjutit verksamhet framåt på obestämd tid och för stunden letar många lösningar för att kunna hålla årsmöten och stämmor på ett säkert sätt. Jag vet att det finns många goda lösningar runt om i landet och känner att vi tillsammans kommer att hantera det här på bästa sätt.

Pandemin innebär att många drabbas hårt, en del blir sjuka och många förlorar sina jobb, företag går omkull och inkomster försvinner. En direkt följd av pandemin är att förbundsstyrelsen också kallar till en extra årsstämma i syfte att inte höja medlemsavgiften för kommande år. Styrelsen anser att det vore fel och okänsligt att höja avgiften i dessa tider och jag vill passa på att rikta en vänlig uppmaning till markägare och skogsbolag att betänka situationen och utvecklingen när man diskuterar kommande arrende. Alla måste hjälpas åt så att vi kan ta oss igenom detta. Alla måste hjälpas åt så vi mildrar effekterna och alla måste vi göra vad vi kan för att skynda på återhämtningen när den väl kommer. För det finns ljus i tunneln.

Med dessa ord vill jag önska er alla en fin påsk. Ta hand om varandra och tänk extra på alla de vi inte kan träffa i år.

Torbjörn Larsson, Ordförande Svenska Jägareförbundet