Riksdagen sa på torsdagen nej till regeringens förslag om vapenmagasin. Foto: Madeleine Lewander

Riksdagen röstade nej till reglering av vapenmagasin

Regeringens förslag om nya regler om vapenmagasin röstades på torsdagen ner av riksdagen. Förslaget innebar att det skulle krävas tillstånd för att ha, förvara och transportera löstagbara magasin, oavsett storlek och kapacitet.

2020-04-16

Riksdagen säger nej till regeringens förslag och menar att nackdelarna som ett tillståndskrav innebär för jägare och sportskyttar väger tyngre än de positiva effekter som det kan få i kampen mot skjutvapenvåldet.

Svenska Jägareförbundet har under lång tid påpekat att förslaget är onödigt byråkratiskt och inte leder till någon som helst samhällsnytta.
- Vi kan inte acceptera att meningslös reglering införs som drabbar jägare i form av ännu längre handläggningstider för vapenlicenser genererellt sett, påpekade Jägareförbundet bland annat i sitt remissvar i augusti 2019.
- Jägare och skyttar ska inte i onödan drabbas av restriktioner som försvårar jakt och skytte.