Tillvarata sälar som allt annat vilt - Svenska Jägareförbundet

Förbundsnyhet

När jägarkåren nu förväntas jaga mer säl, bland annat för att skydda fiskbeståndet i Östersjön, är det givetvis helt logiskt att vi också kan ta hand om kött och skinn på ett rimligt sätt. Foto: Johan Bjurer / Mostphotos

Tillvarata sälar som allt annat vilt

Riksdagen fattade i onsdags beslut att Sverige och regeringen ska verka för att försäljning av det som kallas ”sälprodukter” åter ska bli tillåtet.

2020-04-24

- Ett logiskt beslut med tanke på att Naturvårdsverket nyligen fattade beslut om att gråsälen framöver ska omfattas av licensjakt, säger Svenska Jägareförbundets generalsekreterare Bo Sköld.

I Sverige har vi bedrivit jakt på säl sedan urminnes tider. 2009 förbjöds handel med sälprodukter och fram till 2015 hade Sverige ett undantag. När jägarkåren nu förväntas jaga mer säl, bland annat för att skydda fiskbeståndet i Östersjön, är det givetvis helt logiskt att vi också kan ta hand om kött och skinn på ett rimligt sätt. Det är en fantastisk resurs vi behöver ta hand om på ett bra sätt.

Svenska Jägareförbundet ser fram emot att regeringen påbörjar ett arbete för att Sverige åter ska ha ett undantag i första hand och att förbudet på sikt helt kan avskaffas.

– Att ta tillvara viltet i så stor utsträckning som möjligt är en central del i den svenska jakttraditionen och en förutsättning för samhällets breda acceptans för jakten generellt. Det vi tar med oss från naturen ska vi i möjligaste mån ta hand om också, avslutar Sköld.