Alla platser tillsatta i Jämställd Viltförvaltning - Svenska Jägareförbundet

Förbundsnyhet

Foto: Mostphotos

Alla platser tillsatta i Jämställd Viltförvaltning

- Det är oerhört glädjande att det blev så stort intresse och så många sökande till utbildningen. Tyvärr har vi varit tvungna att tacka nej till några då vi bara har plats för 90 deltagare, säger Alpo Syväjärvi, regionchef Mitt.

2020-07-12

I augusti startar utbildningen Jämställd Viltförvaltning. En helt ny utbildning för Svenska Jägareförbundets medlemmar. Målet är att med ökad kunskap och jämställdhet kunna förbereda fler att nomineras till älgförvaltningsgrupper.

Män och kvinnor jobbar mer dynamiskt och en jämställd arbetsgrupp ger fler perspektiv och nya lösningar. Svenska Jägareförbundet vill öka kunskapen inom viltförvaltning och andelen kvinnliga representanter i älgförvaltningsgrupper (ÄFG). Ett naturligt steg i arbetet för jämställdhet i hela organisationen. Målsättningen var att minst hälften av dom sökande skulle vara kvinnor och av dom 90 personer som nu är antagna är 55 kvinnor.

- Nu ser vi framemot utbildningens start med kick-off lördag 15 augusti. På grund av rådande omständigheter med covid-19 blir det en del förändringar. Invigningsceremonin blir delvis digital med deltagare via Teams, men landshövdingarna och projektgruppen finns på plats på Öster Malma, säger Alpo Syväjärvi, regionchef Mitt.

Text: Ulrika Karlsson-Arne