Förbundsnyhet

Naturvårdsverket fick en begäran om att ändra reglerna i maj. Men inget händer, säger Gunnar Glöersen, rovdjursansvarig på Svenska Jägareförbundet. Foto: Åsa Nordien

Förbundet skärper kravet: Skyddsjakt efter första angreppet

Det är bara en tidsfråga innan nästa vargdödade hund dyker upp i vårt mediaflöde. Reglerna för skyddsjakt på varg måste ändras, det är oacceptabelt att tre till fyra hundar skadas eller dödas innan det blir skyddsjakt.
– Naturvårdsverket fick en begäran om att ändra reglerna i maj. Men inget händer, säger Gunnar Glöersen, rovdjursansvarig på Svenska Jägareförbundet.

2020-08-27

Förra veckan startade säsongen för hundträning och löshundsjakt på allvar. Både för jägaren och hunden är 21 augusti något av årets höjdpunkt efter månader med cykelturer med hunden i koppel.

Tyvärr grumlas glädjen för jägaren av vetskapen att varje hundsläpp kan bli det sista, risken finns att hunden blir angripen och sliten i stycken av vargar. Den oron har gjort att många jägare antingen slutat jaga med hund eller skaffar jakt långt norrut där vargar fortfarande är ovanliga. Några har till och med valt att flytta från varglänen. Hundar är oerhört viktiga i jägarens vardag. Dessutom är hunden en familjemedlem, ingen vill se sin familj skadad eller dödad.

Att vargar angriper, skadar eller dödar hundar är inget nytt fenomen. Det är känt sedan länge och ses som en av de största orsakerna till att stora grupper i samhället starkt ogillar varg, inte minst jägarkåren. Därför borde det också ligga i samhällets intresse att så långt som möjligt dämpa oron genom att snabbt och effektivt avlägsna vargar som angriper hundar.

I maj 2020 överlämnade Svenska Jägareförbundet och Kennelklubben en begäran om översyn av tillämpning av regler för skyddsjakt på vargar som angriper jakthundar till Naturvårdsverket. Av begäran framgår att förbunden vill att Naturvårdsverket ändrar sin vägledning till länsstyrelserna så att skyddsjakt på varg medges direkt efter det första angreppet där hund skadats eller dödats.

Idag tillämpar länsstyrelserna gamla tumregler som innebär att tre-fyra hundar ska ha skadats eller dödats under ett år innan man medger skyddsjakt.

– Det är ett cyniskt och orimligt sätt att se på vår jaktkamrat hunden. I praktiken innebär det att man lägger en död hand över jakten med lös hund. För vem släpper sin hund när man vet att jaktgrannens hund dödats, frågar Gunnar Glöersen, rovdjursansvarig på Svenska Jägareförbundet.

Nu måste Naturvårdsverket agera snabbt. De redovisade själva ett förslag till regeringen redan 2015 som innebar uppluckring av kraven för skyddsjakt efter angrepp på hund.

– Det har nu gått fem år utan att något hänt, annat än att hundar fortsätter att skadas och dödas. Vi kräver att Naturvårdsverket agerar nu, avslutar Gunnar Glöersen.