Foto: Lillian Tveit/Mostphotos

Öppet brev till landshövdingar med krav på omfattande vargjakt

Fem länsordförande har tillsammans med förbundsordförande Torbjörn Larsson skrivit öppna brev till landshövdingarna i Värmland, Dalarna, Gävleborg, Örebro och Västmanland. Syftet är glasklart – tillåt en så omfattande vargjakt att koncentrationerna i Mellansverige minskar.

2020-09-07

För att visa upp att Svenska Jägareförbundet är missnöjt med hur vargförvaltningen fungerar har fem länsföreningar tillsammans med förbundsordföranden tagit fram ett öppet brev.

De uppmanar landshövdingarna att verka för att intentionerna i riksdagsbeslutet omsätts i verklig handling samt att länsstyrelserna inte lägger på ytterligare säkerhetsmarginaler än alla de som redan finns.

Vargsituationen i Mellansverige är ohållbar. Möjligheten till jakt med lös hund hotas av att jakthundar skadas eller dödas, att avkastningen från viltstammar minskar och att skyddsjakt på vargar som dödar hundar sällan tillåts”, skriver de.

Länsföreningarna vill nu ha svar på hur landshövdingarna kommer att agera – innan något formellt beslut om vargjakt fattas.

Läs det öppna brevet: