Den 16 september blir rapphönsen lovliga. För alla med fältjagande fågelhundar ett heligt datum. Foto: Leif Ingvarsson

Utan jägarna – inga rapphöns

Den 16 september blir rapphönan lovlig i de södra delarna av landet. Men det hade inte funnits något att jaga om inte jägarna och bönderna gemensamt gjort insatser för denna fältfågel.
– Det behövs insatser i odlingslandskapet om rapphönan ska trivas. Vi märker ett ökat intresse, säger jaktvårdskonsulenten Dan Persson.

2020-09-15

En stående fågelhund som i full fart över fälten plötsligt förvandlas till en staty. En försiktig smygning fram till ståndet. Ett kommando och en flock med rapphöns lyfter framför hundens nos. Detta är fantastisk jaktupplevelse.

– Men vi hade troligen inte haft några rapphöns kvar om inte jägare och lantbrukarna gjort riktade naturvårdsinsatser för rapphönsen. De trivs inte i det moderna odlingslandskapet, säger Dan Persson.

Och inför premiären för rapphönsen är det dessa eldsjälar vi har och tacka för att vi har en jaktbar stam.

– Som tur är finns det ett ökande intresse för att göra olika insatser för rapphönsen både hos jägarna och lantbrukarna. Redan vid små isattser så märker vi framgång och även andra fältviltsarter ökar. Men det är fortfarande lång väg kvar att återskapa deras viktiga miljöer i det moderna åkerlandskapet såsom häcknings-, kyckling- och vinterbiotoper samt ha en aktiv predatorkontroll – utan att jordbruksproduktionen påverkas.

Svenska Jägareförbundet bedriver sedan några år ett fältviltsprojekt. Så för alla intresserade jägare finns det information och kunskap att hitta på webben. Till Fältvilt!