Länsstyrelserna kan fatta nya beslut eftersom utrymmet till jakt har ökat. Foto Mostphotos

Svenska Jägareförbundet fick rätt – nu kan fler vargar fällas

Svenska Jägareförbundets granskning av Naturvårdsverkets underlag till vargjakten har fått avsedd effekt. I ett pressmeddelande bekräftar myndigheten att ett nytt underlag ger möjlighet till större uttag och att det är länsstyrelserna som har ansvar för att fatta nya beslut. – Vi är glada för det, men när man tittar på risken att stammen ökar med det nya utrymmet på tilldelningen blir man långt ifrån glad, säger Mikael Samuelsson, ordförande för rovdjursrådet.

2020-11-13

Svenska Jägareförbundet fick rätt. I forskarnas nya beräkningar finns utrymme att fälla 55 vargar i vinter.
– Forskarnas beräkningar är svåra att förklara. Men det handlar om riskbedömningar. Om vi fäller 55 vargar i vinter är sannolikheten 10 procent att stammen går under 300 individer. Det finns med andra ord en risk att stammen går under referensvärdet, förklarar Mikael Samuelsson.
Men problemet finns i den andra vågskålen, det vill säga att stammen ökar.
– Forskarna har även bedömt risken att stammen ökar med en avskjutning på 55 djur. Risken är 60 procent att stammen växer till över 400 djur. Risken är faktiskt 25 procent att stammen blir över 500 djur. Risken är alltså större att stammen ökar än att den minskar.
Han anser att beräkningarna på ett tydligt sätt visar att myndigheternas försiktigt i beslut om tilldelning leder till att stammen ökar.
– Vi har ett riksdagsbeslut som säger att vi ska minska koncentrationerna i vargstammen. Men myndigheternas agerande har bara lett i motsatt riktning, säger Mikael Samuelsson.
Han menar att forskarnas beräkningar visar att det med stor sannolikhet finns ett ännu större utrymme för licensjakt. Det vill säga att Jägareförbundets förslag om 60 vargar är fullt rimligt.
– Vi förutsätter att länsstyrelserna nu tar ett nytt beslut och ökar tilldelningen vid licensjakten på varg, så att koncentrationerna minskar, säger Mikael Samuelsson.