Foto: Thomas Ohlsson

Vildsvinsjakt – så minskar du riskerna för att hunden skadas

I slutet av jaktsäsongen skadas flest vildsvinshundar.
– Det finns säkert många olika orsaker till varför det blir så. Därför kan det vara bra att tänka till lite innan man släpper sin hund, säger riksjaktvårdskonsulent Daniel Ligné.

2021-01-11

Väldigt många vildsvinshundar blir någon gång skadad av ett vildsvin. Ofta blir det en mindre skada som läker ganska fort. Men tittar man på statistik så ökar risken i slutet av jaktsäsongen. Och då ökar också antalet med allvarliga skador, till och med dödsfall, säger Daniel Ligné.

Vad det är som gör att skadorna ökar i januarie är svårt att säga. Någon entydig sanning finns nämligen inte. Men svaret kan finnas i att många olika faktorer samverkar.

– Det kan finnas kvar lite brunst, vissa suggor håller på eller har redan fått kultingar, snö kan göra det svårare att fly, hundarna är ofta vältränade och ibland lite väl närgångna.

Men vad kan man som jägare gör att för att minska risken att få sin hund skadad?

– En skyddsväst är naturligtvis alltid bra att ha, men den ger inte ett hundraprocentigt skydd. Sedan tror jag man ska tänka till och analysera situationen lite mer noggrant i slutet av jaktsäsongen – innan man släpper sin hund, det vill säga man planerar jakten utifrån vissa parametrar. Detta är nog det viktigaste för att minska skadorna, säger Daniel Ligné.

Så minskar du riskerna för att vildsvin skadar din jakthund.

• Använd skyddsväst!
  • Är det mycket snö? Har du en hund arbetar nära vildsvinen, kan det vara läge att fundera på om du ska släppa hunden? Även hunden får svårare att hinna undan en attack.
  • Jakt i vass och andra områden med mycket vatten eller dålig sikt gör det svårt för hunden att hinna undan en attack.
  • Undvik att vildsvinshundar jagar ihop. De blir då tuffare och utsätter sig för större risker.
  • Gör en hårdare bedömning när du ska släppa hunden. Utgå utifrån hur den arbetar, hur jaktmarken ser ut, väder, storlek på vildsvinsflockarna, samt andra observationer (exempelvis om suggorna fått kultingar).
  • Sök information på Vildsvinsbarometern om hur situationen ser ut i ditt län. Där kan man hitta aktuella uppgifter om exempelvis när kultingarna föds.
  • Svenska Jägareförbundet har en utbildning som heter Vård i det vilda. Denna ger jägarna kunskaper om att ta hand om såväl jaktkamrater som en skadad hund tills den kommit under sjuk- eller veterinärvård.