Så får vargar som möjligt, maximalt 150 djur. Så ser det långsiktiga vargmålet ut för Svenska Jägareförbundet. Foto: Lillian Tveit/Mostphotos

Efterlyser plan för att nå målet med vargpolitiken

Få vilt har kostat samhället så mycket pengar som vargen. Men målen för vargpolitiken är långt ifrån uppnådda.
– Myndigheterna behöver ta fram en plan för hur målen ska nås. Nu styrs förvaltningen alltför mycket av slumpen och inte en strategi, säger Mikael Samuelsson ordförande för Rovdjursrådet.

2021-03-09

Riksdagens beslut från 2013 säger att referensvärdet för varg ska ligga mellan 170 och 270 djur. Och vargstammens koncentrationer ska minskas. Vargstammen ska främst finnas i områden där de orsakar minst skador. Beslut om vargen ska också ta hänsyn till socioekonomiska faktorer – det vill säga pengar och mänskliga upplevelser.

– Naturvårdsverket har tillåtits höja referensvärdet till 300 djur. Och just nu håller myndigheten på att skapa en informell förvaltningsnivå som ligger på mellan 400–450 djur, det vill säga en mycket större vargstam än vad riksdagen klubbade, säger Mikael Samuelsson.

Han menar att myndighetens möjligheter att sätta egna nivåer bottnar i en kravlös styrning från politiken samt att det oacceptabelt att vargstammen får informella mål som gör att stammen växer.

– Det naturliga hade varit att Naturvårdsverket tar fram en plan för hur riksdagsbeslutet ska uppnås. Att det är de demokratiska besluten som styr. Inte att myndigheten hittar på egna mål eller försöker tolka vad EU vill. Svenska myndigheter ska främst följa de beslut som fattas av regering och riksdag.

Mikael Samuelsson menar att politiken står vid ett viktigt vägval.

– Regering och riksdag måste besluta om de ska bromsa utvecklingen som sker och därigenom återskapa något slags förtroende för vargpolitiken. Eller kommer vargpolitiken att krascha, säger Mikael Samuelsson.

Svenska Jägareförbundet har följande delmål:

• 170–270 vargar är nuvarande beslutade nivå för vargstammen. Licensjakt ska se till att stammen ligger inom det intervallet
  • Hela revir töms där vargstammen är som tätast i syfte att minska koncentrationen
  • Skyddsjakt tillåts redan efter första angrepp på hundar, tamdjur och oskygga vargar
  • Licensjakt tillåts även i etableringsområden