Förbundsnyhet

Sedan 1 mars används det nya digitala teoriprovet för jägarexamen. Foto: Hanna Oscarsson

Nya teoriprovet för jägarexamen igång

Sedan 1 mars används det nya digitala teoriprovet för jägarexamen. Så här långt har det genomförts cirka 300 prov.
– Resultaten är mycket varierande, men det är för tidigt att dra några långtgående slutsatser av det nya provets svårighetsgrad, säger Henrik Falk, samordnare för jägarexamensfrågor hos Svenska Jägareförbundet.

2021-03-11

– För att skriva godkänt på det nya provet krävs absolut en bredare jaktlig kunskap jämfört med tidigare, säger Henrik Falk.

Provfrågor slumpas fram och varje provtagare får sitt unika prov. Det finns ett stort antal provfrågor i frågebasen, vilket gör att man som provtagare måste ha en solid grundkunskap inom jakt och vilt. Främsta skälet för Naturvårdsverket att ta fram ett nytt prov, var att skapa ett prov som på ett bättre sätt än tidigare mäter en bestämd minsta acceptabel kunskapsnivå.

– Svenska Jägareförbundet har flera gånger krävt att det teoretiska provet skulle göras om, eftersom det gick att få tag på provsvaren i förväg till de tidigare frågorna. Vi hoppas att det nya provet på ett bättre sätt mäter de kunskaperna som faktiskt krävs för att klara av Jägarexamen, säger Henrik Falk.