Förbundsnyhet

Oavsett väder och vind ger sig eftersöksjägaren ut för att förkorta det skadade djurets lidande. Foto: Ayhan Reshham / Mostphotos

Därför har Sveriges jägare en avgörande roll vid viltolyckor

Var 9:e minut sker en viltolycka i Sverige och tack vare jägarnas frivilliga insatser förkortas lidandet hos djuren vid över 60 000 anmälda viltolyckor per år. Under årets alla dagar och dygnets alla timmar, är landets eftersöksjägare redo att rycka ut för att vara behjälpliga vid de viltolyckor som anmälts till polisen.

2021-04-22

Eftersöksverksamheten bygger på jakten som folkrörelse i Sverige. Landets cirka 5500 eftersöksjägare arbetar ideellt och genomför detta viktiga uppdrag 365 dagar om året. De flesta viltolyckor sker under hösten och vintern, ofta i samband med skymning. Oavsett väder och vind ger sig eftersöksjägaren ut för att förkorta det skadade djurets lidande.

- Telefonen kan ringa när som helst och ibland frestar det på både sömnen och livet i övrigt. Vissa nätter åker jag ut på så många som fyra eftersök, säger Erica Lindquist, eftersöksjägare i Kalmar län.

För att kunna genomföra ett eftersök på trafikskadat vilt behöver jägaren en särskilt tränad hund. En hund som utöver att vara en familjemedlem även kräver specialträning året runt, med fokus på att bland annat följa viltspår och kunna agera självständigt.

När en viltolycka skett och anmälts till polisen, är det alltid en jägare som rycker ut i allmänhetens tjänst för att snabbt kunna förkorta lidandet på det skadade djuret.

För att veta mer om hur du ska agera vid en viltolycka kan du läsa mer här!

Du kan även ladda ner Nationella Viltolycksrådets App, för att kunna planera och se vilka körsträckor som är drabbade av viltolyckor.