Inga pengar till jaktmotståndarna – framgång för förbundets arbete - Svenska Jägareförbundet

Förbundsnyhet

Att jaktfientliga organisationer inte fick bidrag var självklart för Svenska Jägareförbundet och det är befriande att myndigheten följer de intentioner regeringen beslutat för bidrag ur Viltvårdsfonden. Foto: Madeleine Lewander

Inga pengar till jaktmotståndarna – framgång för förbundets arbete

Naturvårdsverket publicerade under fredagen sina beslut avseende organisations- och verksamhetsbidrag för 2021 ur Viltvårdsfonden. Vi kan konstatera att Naturvårdsverket har lyssnat på Svenska Jägareförbundets krav på att jägarnas pengar, i Viltvårdsfonden, ska gå tillbaka till jägarna.

2021-05-28

- Allt annat vore oacceptabelt och orimligt, säger förbundsordförande Torbjörn Larsson.
-Vi kan i dag konstatera att det beslut som är fattat ligger i linje med vad förbundet önskat i sakfrågan, säger Larsson. Att jaktfientliga organisationer inte fick bidrag var för oss självklart och det är befriande att myndigheten följer de intentioner regeringen beslutat för bidrag ur Viltvårdsfonden.
- För oss är det uppenbart att dörren till Viltvårdsfonden är stängd och låst för alla andra än de som bidrar till fonden, säger Larsson.
- Nu ska vi sätta oss och analysera de enskilda besluten i detalj, avslutar generalsekreterare Bo Sköld.