Förbundsnyhet

Svenska Jägareförbundet vill att skyddsjakt på varg ska kunna beslutas redan efter första angreppet på en hund. Foto: Lillian Tveit/Mostphotos

Nya krav på skyddsjakt efter första hundangreppet

Svenska Jägareförbundet lämnade i maj 2020 tillsammans med Svenska Kennelklubben in en skrivelse till Naturvårdsverket där man krävde en översyn av reglerna för skyddsjakt på varg.
– Det måste finnas nya riktlinjer tills i höst, säger Mikael Samuelsson, ordförande i rovdjursrådet.

2021-05-05

Naturvårdsverket meddelade efter nästan ett år – i ett brevsvar – att översynen skulle påbörjats förra hösten, men att arbetet ska genomföras kommande höst.

Detta svar är Mikael Samuelsson inte nöjd med.

– Vägledningen är 20 år gammal. Naturvårdsverket insåg självt 2015 behovet av en översyn för att kunna minska hundangreppen. Om verket tillsätter en arbetsgrupp borde man kunna vara klara till hösten.

Svenska Jägareförbundet vill att skyddsjakt på varg ska kunna beslutas redan efter första angreppet på en hund. Därför har man skickat en ny skrivelse till Naturvårdsverket.

– Det är ingen hemlighet att vi vill minska vargstammens storlek rejält. Men det allra viktigaste just nu är att problemvargar som tar hundar eller är oskygga plockas bort snabbt och effektivt. Då får det inte finnas en gammal vägledning som gör det svårt för länsstyrelserna att fatta sådana beslut, säger Mikael Samuelsson.