Kränkningar och sexism inte ska förkomma i jakten. Foto: Hanna Oscarsson

Sexism ska inte förekomma inom jakten

Svenska Jägareförbundet har hela tiden under #metoo-rörelsen varit tydlig med att kränkningar och sexism inte ska förkomma i jakten.
– Frågan är alltid viktig. Vi måste hela tiden jobba mot mobbing, sexism och kränkningar inom jakten, säger förbundsordförande Peter Eriksson.

2021-10-07

För 2,5 år sedan visade Svenska Jägareförbundets ordförandekonferens sitt fulla stöd för #vigörpatronur. Vid ett uttalande uppvisades en total enighet i att förbunds värdegrund och handlingsplaner ska följas.
– Frågan är lika relevant idag. Alla ska vara välkomna i jakten. Kränkande särbehandling ska inte förkomma, säger Peter Eriksson.

De fåtal rapporter om missförhållanden som nått honom visar att det troligen rör sig om ett ganska få händelser, men att det kan finnas ett mörkertal. Därför vill han att alla jägare hjälps åt.
– Varje händelse är en för mycket. Sexism ska inte förkomma i jakten – eller i samhället, säger Peter Eriksson.

Läs uttalandet här.