Förbundsnyhet

Svenska Jägareförbundets P-A Åhlén som arbetar med att stoppa invasiva arter i Sverige sommarpratar i Sveriges Radio P1 den 19 augusti. Foto: Mostphotos/Madeleine Lewander

Jägareförbundets P-A Åhlén sommarpratar

2022-06-09

P-A Åhlén är biolog och jägare. Han arbetar sedan flera år på Svenska Jägareförbundet med att motverka invasiva viltarters spridning i Sverige i projektet som också heter Invasiva främmande arter.

Han vill öka medvetenheten om invasiva djurs spridning och vilka konsekvenser det har för den biologiska mångfalden.

– Jag kommer att berätta om hur ett litet projekt för att hantera invasiva mårdhundar i norra Sverige över åren utvecklats till en fullskalig nationell insatsstyrka som hanterar alla invasiva djur, fåglar och reptiler varhelst de dyker upp i landet. Att döda djur är ibland högoktanig naturvård, säger P-A på Sveriges Radios hemsida.