Förbundsnyhet

Orden och språket vi jägare använder binder oss samman och underlättar för oss. Foto: Jägareförbundet / Mattias Ahlm, SR

Jaktens språk i radioprogram

Varför kallas det pass i södra Sverige, men post i norra delen av landet? Svenska Jägareförbundets kommunikationschef Magnus Rydholm gästar Sveriges Radios program Språket och lyfter alltifrån bulvaner, såt och vildnad till lungskott.

2022-11-22

För jägare är många av jaktens ord något helt naturligt, det är ett enkelt sätt att kommunicera. Alla vet vad som gäller när jaktledaren meddelar på jaktradion att hunden driver genom en såt, det buktar fint mot passkyttar. När ett skott avlossas kan det vara ett bra och välplacerat skott, ett lungskott. För utomstående kan det tyckas märkligt. Men det handlar om så mycket mer – etik, säkerhet och gemenskap.
 – Jag är nördig och gillar språk. Har alltid haft ett intresse av vilka ord vi använder och hur vi talar och skriver. Många av orden vi använder under jakt är speciella och ibland svåra för utomstående att förstå. Men det finns ett ursprung och hela grejen med jakt är att det är ett kulturarv vi bevarar, säger Magnus Rydholm, kommunikationschef Svenska Jägareförbundet.

– Orden och språket vi använder binder oss samman och underlättar för oss. Men språket utvecklas och förändras. Så också jägarnas språk även om många uttryck lever kvar.
Språkvetare Henrik Rosenkvist, professor i nordiska språk vid Göteborgs universitet fanns med i studion. Han har själv lagt jakten på hyllan sedan några år tillbaka men är väl insatt i de ord som används, dess ursprung och dialektala varianter. Nu blev det inte enbart språket i fokus då ordförande för Djurens Rätt Camilla Bergvall även fanns med på telefon i programmet.

Lyssna på programmet här