Erica Lindquist och Daniel Ligné gästar programledaren Malin Liljeholm för inspelning av det kommande poddavsnittet om Eftersök. Foto: Svenska Jägareförbundet

Jägareförbundets podd firar ett år

Det är nu ett år sedan första avsnittet ”älgen” släpptes. Under 2022 har lyssnarna fått fördjupa sig i en mängd ämnen inom jakt och vilt och lyssnat till intressanta gäster med unik kunskap som de vill dela.

2023-02-19

Podden har bjudit på avsnitt som berört flera olika ämnen där jakthunden, vildsvin, etik, fjälljakt och säl är några exempel. Fokus i podden är att ge lyssnaren kunskap och tips på vad som gör hen till en bättre jägare och vad du som individ kan göra för att förbättra förvaltningen av det svenska viltet.

- Jägareförbundets podd - ”På jakt med Jägareförbundet” - har varit en formidabel succé. Något annat kan inte sägas. Att sätta nya format tar tid – men podden har tagits emot med glädje av våra lyssnare. Podden är en viktig del i att förbättra kommunikationen med medlemmarna men också som en metod att utbilda och informera. Jag tycker också att det är ett fräscht sätt att föra medlemmarna närmare varandra och de frågor som förbundet är satt att hantera. Att kännas aktuella och vara intresseväckande för så många som möjligt är en utmaning, men samtidigt viktigt och stimulerande. Jag är därför särskilt glad att gensvaret har varit så bra som det varit. Det tar inte slut här då vi fortsatt kommer satsa på detta format, berättar Dag Lidén, generalsekreterare Svenska Jägareförbundet.

I podden är det programledaren Malin Liljeholm som ställer frågorna. Nu vänder vi på upplägget och passar på att fråga henne om första året med podden och planerna framåt.

Hej Malin! Ett år har gått sedan premiäravsnittet av På Jakt med Svenska Jägareförbundet. Berätta, vad fick Jägareförbundet att starta en podd?
Vi vill hänga med i den digitala utvecklingen och skapa intressant och kunskapsgivande innehåll för våra lyssnare. En podcast är ett enkelt sätt att när det passar luta sig tillbaka och lyssna in ny kunskap inom de ämnen som intresserar just dig och din inriktning som jägare eller naturälskare. Vi vill också visa på vilket enormt jobb som görs för att bevara vår fantastiska möjlighet till jakt i Sverige.

Vilket avsnitt var det populäraste under 2022 och vad tycker lyssnarna?
Vi har haft ett starkt och jämt lyssnande på alla avsnitt men ett avsnitt som sticker ut lite extra är det om Älgen. Såklart är detta innehåll intressant då många jagar älg men sista tidens rapportering om älgstammens utveckling har lyft avsnittet till det mest lyssnade. Det kan bli så att vi gör ett extra avsnitt på detta ämne med djupdykning i just förvaltningen.

Hur väljer ni ämnen för poddavsnitten?
Det här första året har varit en blandning av ämnen som vi inom Jägareförbundet har haft som fokus och annat aktuellt som vi inom produktionsgruppen har fångat upp. Här ser vi potential i att både förklara och utbilda inom aktuella ämnen på ett lättsamt sätt. Självklart underlättar det att vi har många väldigt kompetenta och engagerade kollegor som också tycker att det här är ett roligt format att nå ut på och gärna bidrar med sin tid och kunskap. Vi får också in önskemål från lyssnare och det är någonting vi gärna ser mer av.

Vilket är de svåraste och roligaste ämnena att lyfta?
Inget ämne ska vara för svårt, vi har ett ansvar att våga ta i de mest knepiga ämnen och frågeställningar. Jag känner ett ansvar i alla våra program att vi framför fakta – som alltid inom Jägareförbundet men också att våga lyfta de frågeställningar som inte alltid är så bekväma. Det fina är att det aldrig är något problem då jag alltid har gäster med hög kunskap och kompetens inom det aktuella ämnet i studion. Det är också en spännande utmaning att presentera ämnen på sätt som gör att fler kan bli intresserade och nyfikna på att närma sig en del av jakten som är ny för dem.

Det är alltid väldigt kul att höra våra experter uttala sig om det de verkligen brinner för. När folk berättar om saker som engagerar dem blir det spännande att lyssna. Vi är stolta över alla våra avsnitt i det avseendet och sälavsnittet som släpptes i januari är ett av flera bra exempel på där engagemang och kunskap förhoppningsvis kan få fler att förstå situationen med sälen och vilja prova på säljakt.

Kan du ge oss några hintar om vad som kommer under 2023?
Vi fortsätter att skapa avsnitt med fokus på kunskap och kommer lyfta ämnen som är efterfrågade i jägarkåren. Vill inte avslöja för mycket men vi kommer fortsätta att utmana oss själva och även vända och vrida på formatet, bland annat genom att prova nya inspelningsplatser.

Har du idéer eller förslag på ämnen som du skulle vilja höra om i På Jakt med Svenska Jägareförbundet? Hör av dig med dina förslag till Malin.Liljeholm@jagareforbundet.se

På Jakt med Svenska Jägareförbundet hittar du utan kostnad där poddar finns t.ex. på Spotify.