Landet runt

Fredrik Hübinette, Karl-Johan Brindbergs, Emelie Eriksson, Joacim Rickling, Björn Eek och Dan Persson. Foto: Ulrika Karlsson-Arne

Bocktrofé från Uppland mätte in på andraplats

Sverigerekordet från skånska Vittskövle har toppat listan över bocktroféer i över 38 år. Nu var det nära att den puttades ner ett hack. Men det fattades ynka en och en halv poäng för att Upplandsbocken skulle knipa förstaplatsen.

Joacim Ricklings horn på 245,43 poäng och 1010 gram. Foto: Ulrika Karlsson-Arne

2020-11-05

- Det här är otroligt roligt att få uppleva. Just bockjakten ligger mig extra varmt om hjärtat. Jag och mina jaktkamrater har under många år inventerat och sparat, det gäller att skjuta rätt djur och våga släppa fina. På just den här marken har vi jagat cirka åtta år – förra året sköts en trofé som mätte 160 poäng på samma mark. Nu gav det ännu bättre utdelning, fantastiskt kul, säger Joacim Rickling.

I slutet av september fällde Joacim Rickling en åttataggare med ovanligt stora horn i Uppsala län. Han jagade då hos en god vän i Fiskbrunna mellan Enköping och Håbo.
När bocktrofén var kokad vägde den 1 108 gram, vilket redan då visade att detta var något utöver det vanliga. Förhoppningen väcktes om att den skulle komma in på listan över de fem största i Sverige och kanske rentav bli nytt rekord. Då behövde den slå ut den världsberömda Vittskövle-bocken med sina 246,9 poäng som vägde 977 gram vid mätningen.

Nu har Joacims trofé torkat i över en månad och alla inblandade samlades idag på Svenska Jägareförbundets huvudkontor Öster Malma i Södermanland. På plats för att trofébedöma fanns Björn Eek, Dan Persson, Karl-Johan Brindbergs och Fredrik Hübinette. Och efter noggrann mätning, vägning och bedömning, landade Joacims bock på 245,43 poäng. Bara en och en halv poäng ifrån att bli nytt rekord. Men såklart en hedrande andraplats. Svenska Jägareförbundets jaktvårdskonsulent Dan Persson var en av fyra som fanns på plats och bedömde hornet:

- Alltid lika roligt att se hur förvaltning ger resultat. Såklart har jägarens jobb att inventera och spara på fina bockar haft en avgörande roll för att få upp troféer i den här storleken. En helt fantastisk trofé men tappade lite skönhetspoäng om man jämför med rekordbocken från Vittskövle, säger Dan Persson, jaktvårdskonsulent Svenska Jägareförbundet.

Under dagen mättes ytterligare en bock med guldläge från Uppsala län. Emelie Eriksson fällde nämligen i år sin första bock med en gigantisk trofé. Det var i augusti utanför Vendla i Tierps kommun. Vikten antydde tidigt att även denna bock skulle nå över 200-gränsen.

­- Första känslan efter skottet var att jag var otroligt glad att sonen var med, men såklart såg jag direkt att det var en stor trofé, riktigt stor. Och nu få veta att den kom upp i 205,69 poäng, väldigt kul, säger Emelie Eriksson.

Att just Uppland har lyckats så bra med förvaltningen senaste åren tror Jägareförbundet beror på flera olika delar.

- Det är många olika faktorer men framförallt ser vi att jakten på andra klövvilt ökat, till exempel på vildsvin och då har rådjursstammen fått växa till sig. Men även att lodjursstammen har minskat i Uppland och då stabiliserat rådjursantalet, säger Karl-Johan Brindbergs, jaktvårdskonsulent Svenska Jägareförbundet.

Emelie Eriksson tog Jägarexamen i slutet av juni 2020, två månader senare fällde hon alltså en guldbock med sin son Melker som sällskap. Hur jakten gick till och även Joacims jakt, kan ni läsa mer om här.

Fakta: Sverigerekordhornet från Vittskövle. Fälld 1982 av Carl-Georg Stjernswärd. 875 gram, 246,9 poäng CIC.

Dagens bockhorn mättes in som tvåa på topplistan. Fälld 2020 av Joacim Rickling i Fiskbrunna. 1010 gram, 245,43 poäng.

Sveriges största bockar (över 200 poäng)

1. 1982 246,9  Kristianstad (Vittskövle) Skåne
  2. 2020 245,43 Enköping (Fiskbrunna) Uppsala
  3. 2009  234,65  Robertsfors (Sikeå) Västerbotten
  4. 2004  227,85  Vårgårda  Västra Götaland
  5. 2001  222,10  Svedala (Skabersjö)  Skåne
  6. 2000  213,67  Uppsala (Sätuna)  Uppsala*
  7. 2018 212,45 Mora (Oxberg) Dalarna
  8. 2020 211,10 Skellefteå Västerbotten*
  9. 2009  210,20  Mörbylånga (Öland)  Kalmar
  10. 1983  207,20   Kristianstad (Lyngby)  Skåne
  11. 2019 207,17 Ragunda (Kullsta), Jämtland *
  12. 2005  207,01  Älvsbyn (Vistträsk)  Norrbotten*
  13. 2020 205,69 Tierp (Husby) Uppsala*
  14. 1975  203,45  Kristianstad (Vittskövle)  Skåne
  15. 2018 201,10 Bjurholm (Karlsbäcks vvo) Västerbotten
  16. 1977  200,35  Kristianstad (Vittskövle)  Skåne

* Mätt med koefficientmetoden, övriga mätta med volymmetoden. Alla bockar på listan är inmätta av Svenska Jägareförbundet.

Text & foto: Ulrika Karlsson-Arne