Landet runt

Foto: Erik Mandre

Rådjurshelg på Gotland gav 1000 portioner!

Helgen 13-14:e november genomfördes en lyckad rådjurshelg på Gotland, ett samarbete mellan Jägareförbundet och Region Gotland. Tanken var att lyfta fram rådjuret som en positiv resurs, främja aktiv förvaltning och gynna samarbetet mellan jägare och markägare samt servera 500 portioner till regionen, resultatet blev det dubbla!

Foto: Malin Liljeholm

Från vänster Mattias Legnér, Axel Törnfelt, Roger Ahlgren och Håkan Jakobsson deltog i jakten och bidrog med rådjurskött till Gotlands region.

2021-12-14

Helgen inleddes med ett föredrag om eftersök ledd av Olof Paulsson, sponsrat av Mellanskog och LRF. Det blev stor uppslutning och många nyfikna deltagare ställde intressanta frågor under kvällen. Olof var också tillgänglig för eftersök under hela rådjurshelgen.

På lördag och söndagen samlades jägare över hela Gotland för att tillsammans jaga rådjur. Målet med rådjurshelgen var att få ihop 500 portioner som skulle skänkas till äldreboenden samt sjukhus.

Resultatet blev 153 deltagande jägare och 39 rådjur som skänktes av jägarna till regionen. Tack vare det höga deltagandet så kunde otroliga 1000 portioner doneras lokalt på Gotland.

- Förutom regionens äldreboende och sjukhus så kunde vi erbjuda samtliga privata boenden och även några särskilda boende en del av portionerna. Att vi dessutom kunde vara med och stötta härbret Birkagården både med matkassar som lämnas ut till behövande på fredagar samt kvällsmat på härbärget känns helt fantastiskt. Jag vill rikta ett stort tack alla inblandade som gjorde denna idé möjlig, säger Dan Persson, jaktvårdskonsulent på Svenska Jägareförbundet.

När jägarna anmälde sig fanns det möjlighet att erbjuda en plats för de jägare som saknade jaktmark, detta resulterade i att 10 marklösa jägare fick följa med ut på jakt. Alla deltagare hade dessutom chans att tävla om många fina priser från olika sponsorer till ett värde på över 50 000 kr.