Landet runt

Foto: Christina Nilsson-Dag

Jägareförbundet agerar mot avlysningar av småviltjakt

JÄMTLAND. Jägareförbundet Mitt Norrland lämnade i slutet av juli in en skrivelse adresserad länsstyrelsen i Jämtland. Detta med anledning att det framkommit att stora områden söder om E14 hotades att avlysas för småviltjakt hela fem veckor med anledning av pågående älgjakt. Länsstyrelsen svarar nu att beslut troligtvis kommer att tas först i början av september.

2020-08-27

-Vi menar att både småviltjägare och älgjägare kan samsas på fjället och tror att vi i dialog med berörda kan hitta lösningar.  Vi är däremot mycket kritiska till att så stora områden riskerar att avlysas under så lång tid och ser inte att detta är rimligt, säger Gun Fahlander, ordförande Jägareförbundet Mitt Norrland. Vi har starkt stöd av både jakthundsklubbar och enskilda medlemmar i dessa frågor, fortsätter Fahlander.

I dagarna har även länsstyrelsen beslutat att avlysa småviltjakten mellan 25/8-7/9 inom en sameby väster om Östersund (Jovnevarie). I ansökan så hade man begärt få avlyst till 27/9, vilket inte blev fallet.

Jägareförbundet har fört fram sina synpunkter vid träffar och initierat till ytterligare möten med berörda samebyar för att föra fram konstruktiva lösningar och fler träffar är planerade.

I sin tidigare skrivelse så betonar Jägareförbundet Mitt Norrland att det alltid ska finnas jaktområden öppna för småviltsjakt inom alla samebyar och tror att jägarnas förståelse för avlysningarna skulle öka om man var mer flexibel och inte avlyser stora områden under långa perioder.

-Ingen jägare vill förstås jaga där det finns mängder med renar så där är vi helt eniga, avslutar Fahlander.