Landet runt

Toppjakten i en magisk miljö. Foto: Lars-Henrik Andersson

Succé för digital föreläsning

Den så påtagliga pandemin har som bekant satt många käppar i hjulet för såväl folk som fä. För Jägareförbundet har bland annat det folkbildande uppdraget blivit utmanat och man har tvingats att hitta nya vägar för att på ett säkert sätt nå jägare och medlemmar.

Niklas Lundberg. Foto: Oscar Von Stockenström

2021-02-11

Under året har man därför provat att gå från bygdegård till de digitala verktygen och via dessa genomföra styrelsemöten, kretsårsmöten och föreläsningar. Ett exempel på det senare var den digitala föreläsningen ”Konsten att lyckas med toppfågeljakt” framtagen av jaktvårdskonsulent Niklas Lundberg. Arrangemanget genomfördes i samarbete med Studiefrämjandet och dess folkbildare Maria J Johansson.

- Vi genomförde tre digitala föreläsningar om toppfågeljaktens ädla konst och hade närmare 400 deltagare, säger kursledaren och upphovsmannen Niklas Lundberg, jaktvårdskonsulent på Jägareförbundet.

Deltagarna var väldigt nöjda och spontant uppkom direkt efterfrågan på fler föreläsningar och utbildningar med samma upplägg.

- Det var en fantastiskt föreläsning om toppfågeljakt och jag lärde mig otroligt mycket och fick en enorm inspiration att ge mig ut i markerna, var den direkta kommentaren från Anna-Maria Stridfeldt från Luleå.

Jägareförbundet vill rikta ett stort tack till såväl deltagare som Studiefrämjandets Maria J Johansson.