Landet runt

Nu blir det lättare att även rapportera småvilt på SCA-marker. Foto: Privat

Förbättrad viltövervakning genom samarbete mellan SCA och Jägareförbundet

Från och med 1 juli 2021 så kan och ska alla som jagar småvilt på SCA:s marker rapportera sin avskjutning. Detta blir möjligt både för dygns-och årskort och kommer därigenom bidra till en förbättrad avskjutningsstatistik och viltövervakning.

Magnus Hansson, jaktvårdskonsulent Svenska Jägareförbundet. Foto: Madeleine Lewander

2021-06-23

SCA upplåter småviltjakt till jägare på en stor del av sina marker, dels genom årskort men också via dygnskort som säljs via deras hemsida. Tidigare har det inte varit möjligt för jägarna att rapportera sin avskjutning på dessa marker men från och med det nya jaktåret om inleds den 1 juli 2021 så kommer denna möjlighet att finnas tack vare ett samarbete mellan SCA och Jägareförbundet. Samarbetet innebär att småviltjägarna nu kan och ska rapportera sin avskjutning och därigenom bidra till en förbättrad avskjutningsstatistik och viltövervakning.

- Detta kommer förhoppningsvis göra underverk för kvalitén på avskjutningsstatistiken i norra Sverige och därigenom också ge oss bättre möjlighet att följa de jaktbara viltarternas utveckling och motivera jakttiderna för dessa. Därför är vi väldigt glada och tacksamma över samarbetet med SCA, säger jaktvårdskonsulent Magnus Hansson som är en av dem som jobbat med att få till denna lösning.

Rapporteringen kommer ske med hjälp av appen Viltdata som varje jägare enkelt kan ladda ned till sin telefon. För att kunna rapportera i appen krävs även att man i appen anger en jaktlagsnyckel som är unik för varje jaktområde. För dygnskorten kommer denna nyckel samt en instruktion följa med jaktkortet som skickas ut via e-post i samband med köpet. För de jägare som löser årskort så finns jaktlagsnycklar samt all information om man rapporterar samlad på https://jagareforbundet.se/jaktkortsca/.