Landet runt

Hela 200 björnar kommer att få fällas på licensjakt i Jämtland till hösten. Foto: Mostphotos

Rekordmånga björnar på licensjakten i Jämtland

JÄMTLAND. Länsstyrelsen Jämtland har beslutat om tilldelning för hösten licensjakt och det blev rekord på 200 björnar. I de angränsande länen har länsstyrelserna också beslutat om licensjakt, Västernorrland 75 björnar, Gävleborg 70 björnar och Västerbotten 85 björnar.

2021-06-28

Jägareförbundet Mitt Norrland arbetar för att licensjakten skall vara det självklara valet för att förvalta björnstammen, skyddsjakt ska användas vid behov, men inte som förvaltningsmetod.

- Vi arbetar för att nå förvaltningsmålen och att björnstammen skall förvaltas genom licensjakt, säger Gun Fahlander ordförande i Jägareförbundet Mitt Norrland.

Ökningen av tilldelningen har sin grund i björnspillningsinventeringens resultat som publicerades i början av juni. Den visade att det finns över 1044 björnar i Jämtlands län. Det är tack vare Mitt Norrlands jägare och jaktvårdskretsar som inventeringen fått den data som har krävts för att uppskatta björnstammen.

- Det är positivt att länsstyrelsen Jämtland har beslutat den här tilldelningen på licensjakten för att närma sig beslutade målet för björnstammen, avslutar Gun Fahlander.