Landet runt

Foto: Mostphotos

Björnjakten i norrlänen 2021

Nu är det nära. På lördag 21 augusti drar björnjakten i gång och i år är det på flera håll rekordstor tilldelning. Jakten pågår fram till 15 oktober, förutom ovanför odlingsgränsen i Norrbotten där jakten avslutas 30 september. Tack vare förra höstens spillningsinventering så har exempelvis jägarna i Jämtland så mycket som 200 björnar att fälla under jakten vilket är en rekordtilldelning.

2021-08-20

Den överklagan mot licensjakten på björn i Jämtland och Norrbotten som lämnats in av Rovdjursföreningen och Jaktkritikerna har i skrivande avslagits av Förvaltningsrätten.

Norrbotten

I Norrbotten har länsstyrelsen tilldelat 20 björnar med hela länet som ett enda område. En av anledningarna till den sparsamma tilldelningen är den omfattande skyddsjakt som bedrivits under våren där minst 65 björnar avlivats.

- Från Jägareförbundet vill vi se en nyordning. Vi jobbar för att licensjakten under hösten ska vara det som reglerar stammen och inte en omfattande skyddsjakt under våren, säger Björn Sundgren, jaktvårdskonsulent på Svenska Jägareförbundet i Luleå.

Mellan 21 augusti- 31 oktober ska dessutom björnstammen i Norrbotten inventeras genom insamling av björnspillning. Här har jägarna och alla andra som vistas i naturen en viktig uppgift. Det finns speciella insamlings-kit på en rad utlämningsställen i hela länet. Det går även bra att samla upp spillning i en vanligt påse tills man får tag i ett insamlings-kit.

- Detta är något vi jägare verkligen ska bidra med. I Jämtland och Västernorrland var björnspillningsinventeringen den direkta orsaken till de rekordstora tilldelningarna, fortsätter Björn Sundgren.

Nytt för i år är att hela Norrbotten är ett enda tilldelningsområde för björn vilket Jägareförbundet Norrbotten ser positivt på. För fälld eller påskjuten björn i Norrbotten gäller att anmäla på telefonnummer 010-22 55 771, knappval 2. Detta ska göras snarast, och senast klockan 21.00 samma dag.

Västerbotten

Även i Västerbotten är tilldelningen rekordstor. I länet får totalt 85 björnar fällas under licensjakten 2021. Länet har indelats i två jaktområden. I det västra jaktområdet i delar av Sorsele, Storuman, Vilhelmina och Dorotea som ligger väster om väg E45 får 30 björnar fällas. I det östra området som omfattar den del av länet som ligger öster om väg E45 får 55 björnar fällas.  Med anledningen av den ökade tilldelningen och den tidigarelagda älgjakten sker i Västerbotten i år ingen delning i jakttid som gjorts tidigare år .

– Länsstyrelsen ville höja förvaltningsmålet till 400 björnar, men vi stred för att behålla målet på 350 björnar. Något som viltförvaltningsdelegationen också lyckades driva igenom. Det här är ett bra licensjaktsbeslut, säger Jimmy Nyman, jaktvårdskonsulent på Svenska Jägareförbundet i Västerbotten.

Jämtland

I Jämtland får jägarna fälla hela 200 björnar fördelat över åtta olika jaktområden. Det är en rekordstor tilldelning  och grundar sig bland annat på den genomförda spillningsinventeringen.

Förvaltningsmålet för björnstammen i Jämtland är 650 björnar och förra säsongens spillningsinventering visade att det finns över 1044 björnar i länet.

- Det är tack vare jägarna och jaktvårdskretsarna i länet vi nu fått en rekordstor tilldelning som grundar sig på fakta. Det är positivt att länsstyrelsen Jämtland har beslutat den här tilldelningen för att närma sig beslutade målet för björnstammen, säger Gun Fahlander, ordförande i Jägareförbundet Mitt Norrland.

Fälld björn ska i Jämtland anmälas av skytten till Länsstyrelsen utan dröjsmål senast två timmar efter att djuret fällts. Anmälan ska ske till telefon 010-225 30 40

Västernorrland.

I Västernorrland får jägarna fälla 75 björnar under höstens licensjakt. Det är en ökning med 35 björnar jämfört med tidigare års nivåer. Den direkta anledningen till detta är att spillningsinventeringen hösten 2020 visade att stammen ökat kraftigt och nu ligger runt 440-450 individer. Hela Västernorrland utgör i år ett jaktområde då länsstyrelsen valt att inte indela jakten i zoner i år.

Fälld eller påskjuten björn i Västernorrland ska anmälas av skytten till länsstyrelsen utan dröjsmål och senast inom en timme. Anmälan ska ske på telefonnummer 0611-34 92 12.