Landet runt

Fullt hus i Smedsbyn på temat Tänka älg. Foto: Roger Lundqvist

Vikande älgstam: Jaktgrannar i Luleå/Boden i stormöte om praktisk älgförvaltning

Nästan 60 jägare från närliggande byar samlades i byahuset i Smedsbyn norr om Luleå. På plats fanns jaktvårdskonsulent Björn Sundgren som höll en uppskattad genomgång om hur man kan jaga för att höja kvalitén i älgstammen. Initiativet till jägarträffen togs av eldsjälen Andreas Nordlund, ledamot i Jägareförbundet Boden under temat – Tänka älg.

Initativtagaren till möte Andreas Nordlund, till vardags även en inbiten stövarjägare. Foto: Lars-Henrik Andersson

2022-05-18

Den allmänna uppfattningen bland jägarna på plats var att: NU måste vi göra något om vi överhuvudtaget ska kunna ha en meningsfull älgjakt i framtiden! Den efterföljande diskussionen handlade mycket om att uppnå någon form av minsta gemensamma förvaltningstanke mellan byarna i området.

- Ett bra och fullt genomförbart första steg skulle kunna vara att alla ingående jaktområdena byter ut en tilldelad vuxen mot att fälla en kalv, då skulle vi vara ett steg på god väg att få upp medelåldern på älgstammen och därigenom kvalitén, säger Ingemar Nilsson, älgjägare från Börjelslandet norr om Luleå.

Förslaget togs väl emot av de samlade jägarna som under det efterföljande fikat genast började resonera med sina grannar om att hitta former för att nå framåt i älgförvaltningen. Man resonerade även om att på sikt bilda ett eller ett par älgskötselområden.

Jägarna från det aktuella området kommer från licensområden med i stort sett endast privat mark där en stor del av de samlade jägarna även är markägare. Många på plats vittnade om att man inte känner igen exempelvis storskogsbrukets beskrivning av problematiken med älg och skog.

- Riktigt kul att så många kom på detta möte, jag tror att detta är en bra början så att vi tillsammans kan få fler börjar tänka älgförvaltning på längre sikt. En annan grej som är minst lika viktig var att få träffa sina jaktgrannar och få ett ansikte och bara surra med varandra över en kopp kaffe som ikväll, säger Andreas Nordlund.

Under kvällen fanns även Maria J Johansson från Studiefrämjandet med och visade hur man enkelt kan skapa en studiecirkel i ämnet med Jägarförbundets Verktygslåda – Enkla steg till bättre älgförvaltning.

Utbildning_verktygslada_for_battre_algforvaltning.pdf (jagareforbundet.se)