Landet runt

Jägarskoleleverna samlades runt hundföraren Gunnar Hildingsson. Han visade urtagning av den fällda haren på ett professionellt och respektfullt sett. Den vita pälsen på skogsharen ska inte blodas ner. Foto: Åsa Holmgren

Ungdomar på jakt efter julhare

VÄSTERBOTTEN. Studiefrämjandets jägarskolelever som läser teorin i Lycksele fick erbjudande av Lycksele Stövargille, att tillsammans med Jägareförbundet Lycksele vara med på deras harjakt den 10 december på Holmens jaktmark i Hornmyr en bit utanför Lycksele. Kretsstyrelsen ordnade med extra skyttar, som skulle hjälpa till och stå med eleverna på pass.

2022-12-16

Tidigt på lördag morgonen samlades gruppen vid Lycksele djurpark för avfärd mot Hornmyr. Förutsättningarna var inte de bästa den dagen – då det snöade friskt och blåste rejält på Stöttingfjället.

Jaktdagen startade med varmt kaffe i jaktkojan, där man höll en snabb genomgång hur jakten skulle gå till. Gillet hade två hundar som skulle släppas på två olika ställen. Gängety delade upp sig i två grupper med passkyttar och elever, efteråt åkte nab ut på markerna för att släppa hundarna.

Det tog inte lång stund förrän båda stövarna hade fått varsin hare på fötter. Drevet gick delvis inne i skogen, men haren vill gärna ut på vägen, då det var mera lätt sprungit där för den. Efter ca 1.5 timmes drev och efter att nästan alla ungdomar hade fått se och filma både haren och hunden, kom haren in i pass och man fick möjlighet att fälla den.

Efteråt samlades alla och en av hundägarna, Gunnar Hildingsson, fick visa hur man enkelt och professionellt tar ur en hare. När urtagningen var gjord, åkte alla tillbaka till kojan, där Erik Dahl ordförande för Lycksele stövargille, hade hållit igång vedbrasan och kaffepannan. Här bjöds det både på lussebullar och varmkorv. Ungdomarna/eleverna var supernöjda med dagen, och passkyttar likaså. Ett trevligt men framförallt ett viktigt moment som jägare är att möjliggöra och erbjuda våra nya och framtida jägare en möjlighet att följa med ut på jakt.
Ett stort tack till Lycksele stövargille samt skyttar från Jägareförbundet Lycksele, och Holmen Skog för marken.

Åsa Holmgren ungdomsansvarig/ jägarskoleledare Studiefrämjandet/Jägareförbundet Lycksele