Landet runt

Avslutning på decemberjakten på Härlingstorp, från vänster, Karl-Johan Brindbergs, Saila Larsson, Carl Söderlöv, Cornelia Dagobert, Tim Jyborn, Pinja Järvi, Nikolas Taalikka, Ilkka Kärppälä, Kasper Svensson, på knä framför: Marko Laine, Mikko Rauhala

Ungdomsutbyte med Finland ger mersmak

Att få möjlighet att jaga utomlands är en dröm för många jägare, unga som gamla. För fyra ungdomar i Västra Götaland blev drömmen verklighet i höstas när en inbjudan kom att jaga vitsvanshjort i Finland.

Genomgång inför drevjakt i Finland september, Kasper Svensson, Cornelia Dagobert, Tim Jyborn, Saila Larsson och Carl Söderlöv.

2023-02-17

Initiativet togs av Marko Laine som tillsammans med det finska jägareförbundet ville ha ett utbyte. Efter oerhört positiv respons från de tre länsföreningarna, Södra Älvsborg, Skaraborg och Västra Götaland Väst beslöt man att bekosta ungdomarnas resa till Finland samt en helg med de finska ungdomarna i Sverige i december.

De svenska ungdomarna Kasper Svensson, Cornelia Dagobert, Tim Jyborn och Carl Söderlöv blev rekommenderade och tillsammans med gruppledarna Karl-Johan Brindbergs och Saila Larsson tog de sig till Finland för tre septemberdagar fullspäckade av jaktupplevelser tillsammans med likasinnade finska jägare.

- Jag är inte den personen som tackar nej till jakt och det tog inte lång tid innan jag hade bestämt mig att följa med. Med min delaktighet i min lokala krets så kände man sig hedrad att få den här möjligheten och ville göra ett så bra jobb som möjlig ifrån sig, berättar Carl Söderlöv från Södra Älvsborg.

Resan krävde en del förberedelser men med packning och finlandsfärja avklarad befann sig gruppen snart i Finland där jaktvärden Marko Laine mötte gruppen i Åbo. Första stoppet blev skjutbanan och redan här upptäcktes skillnader mot Sverige när älgen visade sig stå på 100 meter istället för de 80 meter som ungdomarna var vana vid hemifrån.

De unga jägarna blev matchade med varsin finsk guide och fick snabbt byta om till kvällens jakt som bjöd på mycket vilt och god jaktlycka. Tre av de fyra svenska ungdomarna fick fälla sina första vitsvanshjortar.

Följande dag bjöd på en utbildning om förvaltning av vitsvanshjort. Den imponerande kunskapen hos den gemene finska jägaren och arbetet de lägger ner gjorde intryck på ungdomarna som också konstaterade likheterna med kron- och dovviltförvaltning hemma i Sverige. Kvällen fortsatte sedan med vakjakt där även Cornelia Dagobert fick fälla inte bara en utan två vitsvanshjortar.

Resans sista dag sammanföll med den finska drevjaktspremiären och två såtar hanns med innan det var dags att vända hemåt. Ungdomarna kunde konstatera både många likheter och några skillnader mellan jakten i Finland och i Sverige. Vårt skriftliga jakt-PM var något de tyckte att man kunde ta efter, som ett tillägg till den muntlig genomgång som görs i Finland. Att Finland har som lagkrav att bära orange varselklädsel under jakt tyckte de kunde vara något att ta efter i Sverige.

- Det här blir såklart ett minne för livet för ungdomarna, säger Karl-Johan Brindbergs, jaktvårdskonsulent i Västra Götaland som följde med gruppen. Men det är också en möjlighet att knyta kontakter, skaffa sig erfarenheter och lära sig om jakt utifrån andra perspektiv, vilket ger positiva effekter på jakten här hemma också.

Det finska besöket i Sverige

I december blev det så dags för fyra finska ungdomar att tillsammans med två ledare besöka Västra Götaland.

Den finska gruppen togs emot av de svenska ungdomarna och ledarna och helgen inleddes med ett studiebesök på AstroSweden i Skara som visade upp sin butik och flera av deltagarna passade på att inhandla både krut och annat som det var brist på i Finland.

Efter ett snabbt ombyte väntade ett par timmars skytte på Bosgårdens Skjutbiograf utanför Broddetorp och därefter middag och en presentation av helgens planer och det vilt som skulle finnas på helgens lista över lovligt vilt.

Efter genomgången packades deltagarna in i bilar och bussar för att sitta på vildsvinsvak under kvällen. Det var sex olika åtlar och kojor med tillstånd av markägare och jägare i Skaraborg. Tyvärr avlöpte kvällen utan ett enda vildsvin i skottgluggen. Det sågs både älg, kronvilt, dovvilt, rådjur, hare och räv men tyvärr inga vildsvin. För ungdomar som inte har tillgång till vildsvin var det ändå spännande att sitta i mörkret och hoppas på att nästa skugga skulle vara ett vildsvin.

Dagen efter var det drevjakt som stod på agendan. Ungdomarna hade fått en inbjudan att delta på jakt tillsammans med jägarna i Herlingstorps Jaktlag utanför Axvall och möttes av markägaren Claes von Heideken som tillsammans med jaktledaren Leif Funke höll i dagens jakt.

Det skulle släppas drivande och ställande hundar så förväntningarna var på topp. Lovligt vilt var rådjur, vildsvin, kronvilt, älgkalv och räv. I första såten släpptes det en Alpländischer dachsbrache som snabbt tog upp rådjur och drev med bra skall så alla stod på helspänn. Flera av deltagarna såg drevdjuret som var en liten råbock. Efter ett par bukter bestämde sig bocken för att lämna såten och gick då i pass hos en av de finska ungdomarna, Nikolas Taalikka, som förvaltade situationen perfekt och fällde djuret i skottet.

Som alltid denna tid på året är dagarna korta så efter en snabb fika släpptes samma hund igen men efter att hunden kommit ur såten släpptes det en laika från annat håll. Då lyckades Mikko Rauhala från Finland skjuta en räv som kom smygandes ur såten.

Hamburgarna intogs snabbt för att hinna med dagens sista drev. Då släpptes det en drever som fick tag på rådjur som buktade tätt i ett litet område innan bocken bestämde sig för att dra iväg på en långtur. Drevet passerade flera passkyttar men utom skotthåll och då fick den vind och drog på långskjuts. Hunden Maja hängde på och utanför såten dog pejlen och jakten gick över i att leta hund.., ni vet: skaffa drever och lär känna din hembygd…

Fram på kvällen hittades hunden i utkant av drevområdet av en förbipasserande kille som genom sociala medel hittade hundägaren, mig själv.

Dagen avslutades med en fantastisk middag som de svenska ungdomarna hade tillagat. Tre olika slags viltkött med potatisstomp och bearnaisesås. Ingen gick från bordet utan att vara mätta och belåtna.

Söndagens jakt skedde i Broddetorp. Två drevrar släpptes på olika håll och då var det ”hagelbössejakt” efter hare, räv och rådjur som stod på schemat. Båda hundarna fick upptag inom få minuter och det visade sig att den ena drev rådjur och den andra hare.

Haren buktade fint i området medan rådjuret gick ur en stund för att åter komma in mitt i såten. Då trasslade det till sig så att båda hundarna gick ihop, rådjuret byttes mot hare så båda hundarna drev en hare i pass åt Marko Laine, en av de finska ledarna. Hundarna släpptes på nytt och efter en stunds drev gick en liten bock i pass för en av de finska ungdomarna, Mikko Rauhala som inte gjorde något misstag.

Helgen gick mot sitt slut, efter en avslutning så vände våra finska gäster hem mot Finland, förhoppningsvis med en liten inblick i hur vår svenska jakt kan se ut.

De som gjort detta möjligt är de tre länsföreningarna i Västra Götaland och dess ordföranden och styrelser som helhjärtat stöttat detta ungdomsutbyte. Tack Magnus Kelldén, Morgan Andersson och Benny Lyckebäck från oss alla.

Även ett stort tack till de markägare, markvisare som vi fick vara hos under helgen.

Claes von Heideken och Leif Funke, Härlingstorps Jaktlag, Anders och Göran von Heideken, Skövde, Stefan Alexandersson, Hjo, Gunnar Persson, Hjo, Bengt Sundberg, Broddetorp, Fredrik Paulsson, Broddetorp samt AstroSweden i Skara för deltagarnas goodiebags.

Saila Larsson/Karl-Johan Brindbergs

Initiativet från det finska jägareförbundet som började med detta ungdomsutbyte med Västra Götaland byggs nu vidare till ett större samarbete i region Syd. Vill du veta mer – kontakta ungdomsansvarige i ditt län!