Landet runt

Mats Dahlén instruerar Stefan Myrén, Hampus Nilsson, Daniel Karlsson och Annika Edvardsson. Alla är blivande hundinstruktörer i Blekinge. Foto: Isabel Mena-Berlin

Blekinge satsar på fler hundinstruktörer

I Blekinge har man en tid sett ett behov av fler hundinstruktörer. Nu har länet gjort slag i saken och en hel grupp nya instruktörer är snart redo att ta emot sina egna deltagare.

Marie Strauss och Marieth Johansson är utbildningens instruktörer. Foto: Isabel Mena-Berlin

2023-03-13

För många är hunden en självklar del av jakten. I många fall är vi tvungna att ha tillgång till hund för till exempel markering och apportering eller för eftersök. Men i kombinationen hund och vilt ställs också höga krav på etik, ett minimum är att kunna kalla in sin hund. Till Svenska Jägareförbundets hundkurser är alla välkomna och för många är det hund och hundträning som är vägen in i jakten.

Behovet av bra hundinstruktörer är alltså stort och det är viktigt att man får en bra grund att stå på. Under två långa helger tränas de blivande hundinstruktörerna enligt konceptet Fyra Lätta Steg där teori och praktik varvas för att få med sig så mycket som möjligt inför den nya rollen som hundinstruktör.

- Att vi jobbar enligt ett enhetligt koncept ger deltagarna samma värdegrund att utgå ifrån. Det gör samarbete enklare och man kan hjälpas åt, säger Marie Strauss, en av utbildningens instruktörer.

I konceptet Fyra Lätta Steg är kontakt och följsamhet grundstommen för allt arbete, det är egentligen inga konstigheter. Hunden hanteras så att den känner sig trygg och i samförstånd med sin förare.

De blivande instruktörerna har alla sin individuella bakgrund med hund och anledning för att gå kursen, men gemensamt för dem alla är ett gediget hundintresse med många års erfarenhet av hundträning med sina egna hundar.

- Jag är länsansvarig för NVR i Blekinge och jag ser behovet av att skapa utbildning för att kunna bygga fler NVR-ekipage på sikt, berättar Mats Dahlén som fick äran att vara den förste att hålla en kort träning för de övriga deltagarna baserad på förmiddagens genomgång.

- Det är en ny upplevelse att ha fokus på alla andra hundar när man vanligtvis bara koncentrerar sig på sig själv, konstaterar Mats efteråt.

Instruktörerna Marie Strauss och Marieth Johansson är dock noggranna med att poängtera att detta är träning. Deltagarna turas om att instruera och reflektera. Det är inte lätt att läsa hund och göra annat samtidigt – här hjälps man åt, tipsar varandra och bygger också ett nätverk inför framtiden.

- Med olika typer av hundar bygger man olika erfarenhet. Som hundinstruktör behöver man ibland ta hjälp av andra och då är det bra att ha kontakter som kan ge en andra infallsvinklar så man kan hjälpas åt, förklarar Marieth Johansson.

I mitten av mars är de nya hundinstruktörerna färdiga grundinstruktörer och redo att hålla sina första egna kurser. De nya instruktörerna har alla sitt personliga fokus, från apportering till eftersök. Blekinges 2 000 länsmedlemmar kommer ha många nya chanser att spetsa hundträningen inför nästa jaktsäsong.

För mer information om Svenska Jägareförbundets hundutbildningar, kontakta hundansvarig i din region:

Region norr
Anja Kjellsson, anja.kjellsson@jagareforbundet.se, 010-584 76 43