Opinion

Vildsvin. Foto: Hanna Oscarsson

Värderas alla djur lika i naturen?

LÄNSORDFÖRANDEN. I dag upplever jag en ökad hets i takt med att vildsvinen breder ut sig i vår natur. Uppmaningar som ”skjut så många ni kan”, ”skjut alla”, ”skjut suggor” hörs. Så resonerar vi inte när det gäller andra viltarter, till exempel älg och dovhjort.

Staffan Ågren.

2017-01-05

I de allra flesta fall hålls den etiska fanan högt, men tydligen inte när det gäller våra vildsvin. Då halas fanan och det talas till och med om att lagstifta bort en möjlighet till reglering av vildsvinsstammen genom att förbjuda åtling.

Allt fler jägare får krav från markägare och arrendatorer att man ska minska vildsvinsstammen.
Är det så att all den press som jägare utsätts för, gör att jaktetiken sätts ur spel? Skaffar vi jägare halvautomater för att hinna skjuta så många skott man kan på vildsvinspasset? Skjuter man på ett andra och ett tredje djur bara för att man kanske får en till på plats? Eller skjuter man mot huvudet för att få vildsvinet på plats under åteln och med det kunna hinna skjuta på en till för att slippa hotet av att tappa sitt jaktarrende?

Markägare och arrendatorer måste se jägaren som en hjälpande resurs för att hålla skadorna nere och stötta de jägare som jagar på marken.
Underlätta därför för jägarna att skjuta vid fälten där vildsvinen gör skada.
Vågar vi jägare stå upp för en etisk jakt på vildsvin?
Självklart ska vi jägare hjälpa till att hålla skadorna nere i jordbruket. Men det kan inte vara på bekostnad av jaktetiken, den måste vi hålla hårt på.

Staffan Ågren
Ordförande Jägareförbundet Uppsala län