Opinion

Annette Petersson Vice ordförande Jägareförbundet Jönköpings län. Foto: Jan Henricson/Svensk Jakt.

Tänk på vilken bild du ger av jakten

LÄNSORDFÖRANDEN. Sociala medier är ett fantastiskt verktyg. Aldrig har det funnits så många möjligheter att på så kort tid nå så många människor, att marknadsföra sig själv, sina åsikter och sin livsstil. Men baksidan är att de kan förstärka existerande uppfattningar och lätt göra lögner till sanningar.

2017-04-12

När jag pratar eller skriver om jakt eller varför jag jagar vill jag att människor ska förstå känslan. Jag vill att de ska känna samma samhörighet med naturen som jag gör.
Många beskriver den dramatiska upplösningen och lägger ut bilder på det fällda viltet.
För den icke-jagande allmänheten kan det dock lätt ge en felaktig bild av jakten. Visst är det lätt att tro att jakt bara handlar om att döda djur, när man enbart ser trofébilder och skottsekvenser i sociala media.
Jag vill inte att den ickejagande allmänheten ska tänka att vi enbart är ute efter att döda eller att vi ser djuren som motståndare.
Vi måste tänka oss för, minst en gång extra, beträffande möjliga tolkningar och konsekvenser utifrån de inlägg vi gör. Det gäller även när vi kommenterar andras inlägg.
Hur vi beskriver vår livsstil kan bli helt avgörande för jaktens framtid. Det vi säger och gör kan och kommer att användas emot oss, eller för den delen till vår fördel. Vi bestämmer själva vilken bild av oss och vår livsstil vi vill förmedla.

Annette Petersson
Vice ordförande Jägareförbundet Jönköpings län