Opinion

Johan Thomsson. Foto: Krister Nordin

Är kusten verkligen klar?

LÄNSORDFÖRANDEN. För ett par år sedan lades Jägareförbundets kustråd ned. På en fantastisk ö som Gotland, med cirka 80 mil kuststräcka, är kusten alltid är närvarande. Frågan är hur närvarande förbundet är för kustjakten?

2017-05-31

När rådet fanns, hade vi ett årligt tillfälle att följa upp de frågor som var aktuella och framföra nya synpunkter.
Säl och skarv var ständigt återkommande diskussionsämnen och framgångar, i form av underlättande för det jaktliga utförandet, lät inte vänta på sig. Bland annat fick vi igenom möjligheten att skjuta från båt om man gått Jägareförbundets säljaktsutbildning.
Vi lyckades få Naturvårdsverket att förstå fördelen med klass 2-ammunition och tillåta den. Det gick nästan för bra, när man fick möjlighet att jaga på annans jaktområde – men under de senaste åren har Naturvårdsverket dragit åt tumskruvarna och gjort det svårare att skyddsjaga både säl och skarv.

I dag känns det som om kusten blivit satt på undantag. Många har påpekat det olämpliga i fjolårets säljaktsbeslut, att jakten skall bedrivas inom 200 meter från fiskeredskap. Vi har dock inte satt tillräckligt tryck i frågan för att ändra skall till bör. Det skulle göra stor skillnad.
Vi vill ju påvisa att sälen är en resurs och inte bara ett skadedjur. Nu tvingas man i många fall till svåra skott från båt, och problematiska bärgningar då man måste jaga nära redskapet – och inte där det går att skjuta säkra skott på lämpligt djup.
Frågan är ju om man hade tagit lika lätt på det om sälen haft luden svans?
Så, är kusten verkligen klar? Nja, nog finns det några moln som behöver skingras av ökat engagemang.

Johan Thomsson
Ordförande Jägareförbundet Gotland