Opinion

Torbjörn Larsson.

Det är nyttigt att fråga sig varför vi får jaga

FÖRBUNDSLEDARE. Att svara på varför vi jagar är en sak, men det är också nyttigt att fråga sig varför vi får jaga. Sverige har en mycket liberal jaktlagstiftning som säger att vi jagar under ansvar. Enkelt uttryckt så ersätter vår jaktetik ett strikt regelverk av lagar och förordningar, skriver förbundsordförande Torbjörn Larsson.

2017-10-27

Varför jagar du? I dag är det är en fråga som de flesta av oss jägare har fått. Vilket svar ger du? Är det spänningen, naturupplevelsen, jakten på den ultimata trofén, för att umgås med vänner eller för det klimatsmarta viltköttets skull?

För min egen del började intresset tidigt med jakthundar och även fiske. Min far har, så länge jag minns, pratat om jakthundar. Det kunde handla om avel, träning, lydnad, jakt och jaktprov.

Det första intresset för jakt tror jag började redan vid köksbordet. Jag har starka minnen av när jag som liten grabb hjälper min mormor och morfar med att putsa och paketera älgkött. Med noggrannhet och tacksamhet fick jag vara med att ta vara på skogens stora skatt – älgen.
Att lära sig att jaga är en helt annan sak. Det har tagit år av jakt, utbildning och diskussion om vad som fungerar och inte. Under mina första steg till jägare fick jag hjälp av min far, morfar och morbror. Det var med dem som jag lärde mig vad som var rätt och fel i jaktskogen, helt enkelt jaktetik.

Mycket av det som man i dag tycker är självklart och som sitter i ryggmärgen har i själva verket tagit många år av träning och övning. Att bli en bra jägare är ett livsverk – och jag är långt ifrån färdig.
För många av dagens nya jägare ser situationen helt annorlunda ut. Vilket är rätt naturligt. I dag bor 87 procent av befolkningen i städer och merparten har ingen enkel väg till att lära sig jaga eller att ens få möjlighet att bli medlem i ett jaktlag.
Att svara på varför vi jagar är en sak, men det är också nyttigt att fråga sig varför vi får jaga. Sverige har en mycket liberal jaktlagstiftning som säger att vi jagar under ansvar. Enkelt uttryckt så ersätter vår jaktetik ett strikt regelverk av lagar och förordningar.

Jaktetik är en central fråga och historiskt sett skulle jag vilja säga att vår jaktetik är mycket hög. De svenska jägarna tar ett gemensamt ansvar, men vår omvärld förändras snabbt.
På kort tid har vi fått nya viltarter som exempelvis vildsvin och björn där också nya jaktmetoder följer med. Lägger vi dessutom på den tekniska utvecklingen ser förutsättningarna annorlunda ut i dag mot hur de gjorde för bara 10 till 20 år sedan.
Ta nu chansen och ansvaret att prata jaktetik med dina jaktkompisar och tänk på att det finns många nya jägare som vill lära sig mer om jakt – allt för att det ska vara möjligt för oss att även i framtiden kunna förklara och försvara jakten.

Torbjörn Larsson
Ordförande Svenska Jägareförbundet