Opinion

Ingen snö = inga lodjur? Foto: Mostphotos

Förtroende saknas för myndigheterna

LÄNSORDFÖRANDEN. Vi nås ständigt av rapporter om hundar och tamdjur som har skadats eller dödats av rovdjur, framför allt av varg. Jag medverkade på vargseminariet i riksdagshuset i februari. Där kunde vi höra hur komplex vargförvaltningen är i Sverige, enligt Naturvårdsverket.

Fredrik Jonsson, ordförande i Jägareförbundet Halland. Foto: Privat

2020-03-27

Halland har för tillfället inte något överhängande problem med varg, men det finns en stark lodjursstam som inte har nått upp till förvaltningsnivå, enligt länsstyrelsen. Tyvärr lider vi av snöbrist i södra Sverige och därmed är det näst intill omöjligt att kunna spåra några föryngringar av lodjur.
Det märkligaste är att man likställer snöbrist med att det inte finns några lodjur. Det gör att förtroendet för länsstyrelsen bland jägare har minskat.
Jag har själv varit delaktig i många olika inventeringar genom åren, men tyvärr är återkopplingen av resultatet till jägarna mycket dålig från myndighetshåll.
Vi borde ha kommit längre i Sverige 2020 med rovviltsförvaltningen, om inte myndigheter arbetade efter en dold agenda och om jägarna haft större insyn i det långsiktiga arbetet.
Myndigheternas trovärdighet är i botten och det kommer ta lång tid att återfå tillit bland jägarna. Med den stora kunskap som finns bland våra medlemmar kunde myndigheterna utvecklat rovdjursförvaltningen och samsynen runt rovdjur på ett bättre sätt och därmed fått en större acceptans.

Fredrik Jonsson
Ordförande Jägareförbundet Halland